Ny fabrik kan hjälpa elektrifieringen
Om skogsjätten Metsä Group väljer trafik över Hangö från sin nya fabrik i Äänekoski kan elektrifieringen bli en brådskande fråga.
Elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan fick inga pengar i regeringens budgetuppgörelse för knappa två veckor sedan. Det är en besvikelse för regionen, särskilt eftersom en sådan satsning borde vara befogad i nuläget.
Det anser riksdagsledamot Matti Saarinen (SDP) från Lojo. Han har länge talat varmt för elektrifieringen.
– Visst är jag besviken. Investeringar som gynnar näringslivet har startats på många håll i Finland men inte i Västnyland.
Trots det finns det hopp och Saarinen tror att en elektrifiering till och med kan komma plötsligt.
Projektet försnabbas
Inom kort kommer nämligen skogsföretaget Metsä Group avgöra vilken väg de väljer att föra ut exporten från sin nya fabrik i Äänekoski. Den förväntas stå klar 2017 och Hangö hamn är ett av alternativen. Saarinen har diskuterat möjligheten med finansminister Antti Rinne (SDP) och fått positiva besked.
– Om Metsä Group väljer Hangö är det helt säkert att elektrifieringen sker snabbt, säger Saarinen.
Men även utan att Metsä Group riktar den framtida exporten via Hangö anser Saarinen att tiden börjar vara inne för elektrifiering. Den har varit på tapeten i över tio år och motiverats bland annat med att rälsen mellan Hangö och Hyvinge är det enda betydande banpartiet i södra Finland som inte är elektrifierat. Nu kommer dessutom statens satsningar och Hangös hamnplaner in.
– Hangös strategi bygger på hamnkluster med Västra hamnen, Yttre hamnen och Koverhar. Med den bakgrunden skulle det vara befogat, säger Saarinen.
Mindre behov just nu
Att elektrifieringen som beräknas kosta 50 miljoner euro redan fått 2,5 miljoner visar i alla fall att projektet är på väg. Saarinen betecknar situationen som att investeringen för tillfället finns i den "andra korgen". Det är planerat men saknar tidtabell.
– Inför nästa valperiod borde vi få det i den första, upp i täten på listan, säger Saarinen.
Mycket beror på vilken inställning riksdagen har nästa år och hur det trafikpolitiska programmet utformas.
Just nu är situationen på pappret däremot dålig. Betyget för förhållandet mellan nytta och kostnad har sänkts från 1 till 0,6. Orsaken till det är enligt Saarinen tudelad.
– För det första föll en del av nyttan bort med att stålverket i Koverhar lades ner. Den andra orsaken är att fraktpolitiken och marknaden förändrats.
Saarinen är ändå säker på att siffran stabiliseras då tiderna blir bättre och dessutom kommer Hangös planer för hamnen och området i Koverhar hjälpa.
– Att Hangö hamns tillväxtsiffror varit bra även under de svaga ekonomiska tiderna visar det, säger Saarinen.
VR för dyrt
Förändringen inom trafikströmmarna är svårare att vända. En stor del av exporten har flyttat till långtradare, vilket även syns i Hangö hamns siffror. För en del beror det på att järnvägstransporterna blir dyrare.
– Vissa företag har bytt till gummihjul för att VR blivit för dyrt, säger Saarinen.
Han önskar därför att prissättningen skulle ses över. Priserna går emot strävanden för miljövänlighet och effektiva transporter, samt elektrifieringen.
För tillfället kan Metsä Groups val ändå vara det mest avgörande. Enligt tidningen Länsi-Uusimaa har Metsä Group sex olika alternativ, däribland Hangö.
Koverhar höjer igen
Förutom för elektrifieringen skulle ett val av Hangö givetvis gynna hamnen. I Hangö hamn är hamndirektör Paavo Lyytikäinen hoppfull men eftersom valet ännu är öppet kan han inte kommentera frågan ytterligare.
– Det är givetvis stort och hamnen är utan vidare intresserad.
Även utan trafiken från den nya fabriken i Äänekoski tror han att elektrifieringen har goda förutsättningar att bli av inom kort.
– Enligt de diskussioner vi fört med Kommunikationsministeriet skulle det ändå vara lönsamt att elektrifiera.
Lyytikäinen poängterar därtill att det bara är en tillfällighet att till exempel FN-steels konkurs påverkat lönsamheten i att elektrifiera så drastiskt.
– I Koverhar försöker vi få ny trafik då staden och hamnen köper området och hamnen.
Talar för järnväg
Jari Voutilainen, logistikdirektör på Metsä Group, menar att ett beslut är att vänta under hösten. Han intygar att företaget just nu ser på olika alternativ.
Valet är ändå komplicerat och kundernas önskemål måste beaktas. Både järnvägs- och landsvägstransporter kan bli aktuella men Voutilainen menar att tågtransporter har sina fördelar.
– Om man tänker på skogsindustrins produkter har det sina fördelar. Tågtransporter är miljövänliga och bättre för trafiksäkerheten.
I maj uttalade sig Voutilainen om behovet av att förbättra exporten från Finland. I en webbartikel för VR Transpoint säger han att företagen borde arbeta för att skapa så effektiva exportrutter ut i världen som möjligt och inte bara se till sitt eget bästa. Om detta återspeglas i Metsä Groups val i höst återstår att se.
- Planeras i Äänekoski norr om Jyväskylä.
- Kostar 1, 1 miljarder euro.
- Är branschens största investering i Finland någonsin.
- Förväntas stå klar 2017.
- Ska producera den nya generationens bioprodukter.