48 årsverken försvinner från KSF Media
48 årsverken ska sparas på KSF Media nästa år, 2015. Koncernens vd Barbro Teir informerade idag personalen om nedskärningarna som drabbar alla enheter.
Det var i maj som KSF Media inledde samarbetsförhandlingar med personalen. Det gällde all verksamhet utom redaktionen vid den finska tidningen i Lovisa, Loviisan Sanomat. Nu har samarbetsförhandlingarna avslutats och resultatet är att 48 årsverken ska bort från och med 2015. 30 årsverken försvinner från innehållsproduktionen medan sälj och marknadsföring mister 14 årsverken. Inom administrationen och vikariat ska 4 årsverken bort.
I dag finns 248 årsverken vid KSF Media.
Samtidigt vidtar en omfattande omorganisering. En ny säljenhet skapas som inbegriper såväl privat- och företagskunder som annonshantering och IT. Den leds av marknadsdirektör Fredrik Nars.
Redaktionerna organiseras också på ett nytt sätt under ledning av de båda innehållsdirektörerna Martina Harms-Aalto och Susanna Ilmoni. För utgivningen ansvarar bolagets vvd Jens Berg som även fortsätter som chefredaktör för HBL. Ekonomidirektör Klas Nyström leder i fortsättningen också HR, tryck och distribution.
Vd Barbro Teir informerade i dag personalen om omställningarna. Målsättningen är alla ska ha fått besked om avsked eller fortsättning inom oktober då också den nya organisationen ska sjösättas.
Varför gör KSF Media det här, Barbro Teir?
– Bolagets ekonomi är väldigt svag. Vi har en kostnadsstruktur som inte går att täcka med intäkter från papperstidningarna, det vill säga prenumerationsintäkter och annonsintäkter. Den försäljningen kommer dessutom att fortsätta gå ner så vi måste skära i kostnaderna samtidigt som vi ska utveckla nya produkter och tjänster, framförallt digitalt.
Hur är det tänkt att ske med färre människor?
– Det kommer att gå bra eftersom vi hittills har gjort mycket dubbelarbete och haft en försäljning fokuserad på papperstidningarna. Genom att minimera mängden dubbelarbete och höja kompetensen när det gäller att sälja digitala produkter ska det gå. Det måste gå.
Vad betyder detta för läsarna?
– Läsarna kommer att få tidningar som ser annorlunda ut nästa år. Utgivningen fortsätter på alla orter som hittills, det är bara i Östnyland som vi planerar förändringar i utgivningen. De planerna kommer vi att testa på läsare och annonsörer från och med nästa vecka. Vi kommer också att ha mer gemensamt material än tidigare och satsa mer än hittills på lokalbevakningen.
Även om nedskärningar var att vänta kommer omfattningen som en kalldusch för många. Huvudförtroendeman Sylvia Bjon menar att det som händer nu inom den finlandssvenska medievärlden handlar om mer än journalistjobb som försvinner.
– Vi har vetat att vi inte kan osthyvla mera, och att samarbetsförhandlingarna kommer att bli mer dramatiska än tidigare. Vi bestrider alltså inte de ekonomiska realiteterna men konsekvenserna av detta är nu av den arten att de angår fler än oss inom KSF Media.
Hur menar du?
– Dilemmat som jag ser det är att vi tvingas anpassa oss efter realiteter som har att göra med papperstidningen men som får oanade konsekvenser i den digitala världen eftersom vi blir färre. Vi är ju inte ensamma om att nedbemanna i Svenskfinland, också HSS Media har gjort det, och det betyder att antalet journalister blir färre i hela Svenskfinland. Det handlar alltså inte bara om färre tidningssidor och mindre material utan framförallt om färre ögonpar som granskar, bevakar och samlar information. Det är nätverk, kontaktytor och ett kollektivt minne som försvinner. Och det angår alla.