Sparade skattepengar men brutna kontakter
Nytt system för FPA-ersatta taxiresor minskar på pappersjobbet och sparar skattepengar, men bryter långvariga kontakter mellan chaufförer och kunder.
Mats Welander, taxichaufför i Hangö och ordförande för Västra Nylands taxibilister, tycker illa om det nya systemet för FPA-ersatta taxiresor som inom kort införs även i Västnyland.
Det fungerar redan i övriga delar av landet.
– För kunden är det riktigt tråkigt. Det drabbar personer som i många år har skjutsats av samma bekanta taxichaufför till sina behandlingar. Det uppstår ett förtroende mellan chaufför och patient. Nu bryts den viktiga kontakten.
Systemet innebär nämligen att kunderna inte längre ska kontakta en bestämd taxichaufför för till exempel sjukhusresor.
I stället ska de ringa en FPA-central, eller det beställningsnummer som gäller i sjukvårdsdistriktet.
I Västnyland ska den så kallade HUT-centralen få ett nummer dit alla ska ringa, säger Welander.
Bort med blanketterna
Systemet ska minska på ifyllandet av blanketter och annan byråkrati som både Folkpensionsanstalten, taxiföretagare och kunder sysslat med.
I stället införs en elektronisk direktdebitering som chauffören sköter om. Kunden ska endast betala självriskandelen för resan.
I praktiken tvingas kunderna gå över till det nya systemet.
Om de fortsätter att beställa taxi genom att ringa direkt till en bekant chaufför blir självriskandelen 100 procent högre. Då räknas inte heller resan in när självrisktaket beräknas.
Nödvändigt vara med
I praktiken tvingas också alla taxichaufförer anmäla sig till systemet - åtminstone gäller det företagare på mindre orter där de FPA-ersatta resorna är nödvändiga för förtjänsten.
– Lämnar man sig utanför är det bara att stänga butiken, säger Sven-Erik Förström i Ekenäs.
Han hör till de chaufförer som i december ska på kurs för att sedan kunna förmedla kunnandet vidare till kollegerna.
– Det gäller att knappa in alla uppgifter rätt från början. Gör man fel kan det bli svårt att korrigera.
Några nya investeringar i bilarna kräver systemet inte.
Spara skattepengar
Förström ser både goda och dåliga sidor i det nya systemet.
– Att spara på skattepengarna som används till byråkratin och till resorna är ju bra för alla. Kostnaderna för sjukhusresor ökar hela tiden, bland annat på grund av att vi lever längre och flera sjukdomar upptäcks.
Tanken är att på sikt undvika eller åtminstone minska på det faktum att flera taxibilar kör ungefär vid samma tidpunkt till samma ställe.
Men Förström är av samma åsikt som Welander om att de brutna kundkontakterna är en negativ följd av förändringen.
Det tar tid att bygga upp förtroendefulla kontakter, och en bekant chaufför kan också bidra till känslan av trygghet för patienten.
– När bilen beställs via FPA-centralen kan det komma helt obekanta chaufförer eller olika varje gång, säger Förström.
Att samåka
Ifall också en annan person är på väg till exempel till Mejlans sjukhus i Helsingfors vid ungefär samma tidpunkt, kan det bli aktuellt att samåka.
Welanders uppfattning är att samåkning strider mot patienternas integritetsskydd.
För några år sedan pågick en politisk debatt på riksnivå om hotet mot patienternas integritet, men Anne Giss som är huvudplanerare på FPA säger att sjukvårdslagen inte utesluter samåkning.
– Tvärtom. I första hand ska allmänna kommunikationsmedel användas och då åker man också tillsammans. De som är berättigade till FPA-taxi kan i vissa fall behöva åka ensamma, men det avgörs av läkaren som skriver intyget. Har man till exempel infektionssjukdomar kan det vara aktuellt.
En timme är den marginal som anses rimlig som väntetid vid samåkning.
Om en kund har sjukhustid klockan 9 och en annan klockan 10 ska de alltså kunna samåka. Samma väntetid gäller för hemresa.
– Det nya systemet har redan sparat 10 miljoner euro. När hela Nyland omfattas beräknas vi komma upp till 20 miljoner euros besparing, säger Giss.
Systemet tas i bruk den 22 december i år.