Kunnandet kör förbi bilarna
Sisu Auto är inte samma företag i dag som för några år sedan. Nu säljer man i ökande omfattning kunnande, enligt ägaren och vd:n Timo Korhonen står den biten i dag för en större del av resultatet än lastbilsproduktionen.
Av lastbilarna i den färskaste modellserien byggde man i år, fram till semestrarna, ett tiotal.
Av de knappt hundra personer som i dag jobbar i fabrikskomplexet i Karis, är merparten sysselsatta i andra funktioner än produktionen.
– Senaste vecka anställde vi fyra nya ingenjörer, säger Timo Korhonen, uppenbart belåten med resultatet hittills av inbrytningarna på den kinesiska och den serbiska fordonsmarknaden.
Den kinesiska lastbilstillverkare för vars räkning Sisu nu jobbar med ett utvecklingsprojekt, har en årsproduktion på 750 000 bilar.
Föga förvånande hoppas Korhonen att detta första projekt så att det ger samarbetsparten ökad aptit – idealet i det här fallet är att aldrig bli färdig.
"Går framåt"
Utvecklingsprojektet i Serbien har ännu inte avancerat så långt, att parterna skulle ha skrivit under ett slutligt avtal.
Ingen brådska, hellre vänta tills alla bitar fallit på plats, resonerar Korhonen.
– Men det går framåt! försäkrar han – och tvekar sedan heller inte att tala om utvecklingsprojektet som det största som någonsin hänt inom det delområde av finländskt näringsliv där Sisu verkar.
Han drar paralleller till turerna kring STX-varvet i Åbo – och han gör nogsamt klart, att det handlar om mycket mera än köpet av en mer eller mindre nedgången statsägd serbisk biltrafik.
Det är fråga om ett enormt utvecklingsprojekt, ett led i arbetet med att sätta infrastrukturen i Serbien och landets ekonomi i skick med sikte på ett EU-inträde om kanske sju-åtta år,
Då finns det plats för och behov av det kunnande inom transportsektorn som Sisu samlat på sig under drygt åttio år.
Och vad mera är.
– För oss betyder det ett enormt tillskott av trovärdighet!