"Samarbete behövs mot störande trafik"
Raseborgs stad kunde tillsammans med polis och räddningsverk fundera på hur och var man med trafikhinder och trafikmärken skulle kunna försöka stävja störande, nattlig okynnestrafik med allt från mopeder till bilar.
Somliga föräldrar skulle göra klokt i att repetera vilka konsekvenser trimning av en moped kan få för den unga mopedisten, i stället för att kanske finansiera eller hjälpa till med själva trimningsoperationen och sedan förhålla sig helt oförstående då ordningsmakten ingriper.
Det här tycker överkommissarie Mats Lagerstam vid Raseborgspolisen.
Stadens sak
Evighetsproblemet med högljudda mopeder, som stör nattron för stadsbor i närheten av välfrekventerade rutter exempelvis i centrum av Ekenäs, har inte fått sin lösning heller i sommar.
Tvärtom har Raseborgspolisen också på senare tid uppvaktats av irriterade invånare, som bland annat tyckt att polisen gott kunde rigga till trafikhinder eller sätta upp trafikmärken med förbud mot den förhatliga okynnestrafiken på strategiska platser.
Mats Lagerstam får i alla fall lov att konstatera att det inte är polisens utan stadens sak att skrida till sådana åtgärder.
Följdriktigt har han rullat bollen vidare till tjänstemän inom stadens tekniska sektor – väl vetande, att man på beslutsfattarhåll haft en njugg inställning till att nattetid begränsa trafiken med motorfordon i villakvarter i trakten av Bulevarden i Karis.
Begränsa gärna
För egen del tycker Lagerstam att man väl, där det behövs, kunde förbjuda annan motorfordonstrafik än trafik till och från tomter mellan klockan 22 och 06.
Exempel på sådana platser finner han i grannskapet av Rådhustorget i Ekenäs och uppe på Stationsvägen, mellan Ystadsgatan och Skillnadsgatan.
Gärna kunde företrädare för staden, polisen och räddningsverket ta sig en gemensam funderare, tycker han.
Lagerstam har inte förlorat tron på att förbudsmärken respekteras. Dessutom skulle de om bara förbuden är entydiga och trafikmärkena inte ger dubbla signaler ge polisen ett klarare utgångsläge för eventuella ingripanden.
Trimning får följder
Störande oljud ger inte minst trimmade mopeder upphov till.
Sådana ger sig bilburna Raseborgspatruller ogärna till att jaga – i nervositeten kan det gå så att mopedisten åker omkull, och då kan goda väjningsråd bli dyra för föraren i en förföljande polisbil.
– Men nu har vi haft vår trafikgrupp här, med tillgång till motorcykel och skotrar som tar sig fram längs skogsvägar där mopedister viker in för att försöka komma undan polisen, säger Mats Lagerstam.
Responsen från föräldrahåll på ingripandesaldot föranleder kommentarer.
Lagerstam skulle vilja att man gör tydligare klart för sig vilka konsekvenser det kan få då någon åker fast för att ha kört en trimmad moped.
Skjuter fram
Visar sig fordonet gå alldeles för fort - kanske sjuttio-åttio eller nittio kilometer i timmen i stället för maximala fyrtiofem - är det inte längre en moped och då är mopedkörkort inte nog.
Det blir böter för körning utan körrätt. Men inte nog med det.
Sannolikt blir det också, efter ett oundvikligt besök på besiktningsstationen, nödvändigt att betala fordonsskatt för lätt mc. Och det kan bli dyrt!
Dessutom skjuter brottet i regel med ett helt år fram den tidpunkt, då man kan börja tänka på att skaffa körkort igen.
– En sjuttonåring som åker fast på en trimmad moped med två månader kvar till adertonårsdagen, kan börja skaffa bilkörkort först två månader innan han eller hon fyller nitton, säger Mats Lagerstam.
Nybörjare i trafiken
Lagerstam lyfter också fram argumentet att mopeder i tekniskt avseende inte alltid fyller de krav som högre hastigheter skulle förutsätta.
Men också där tekniken håller måttet - bland nyare mopeder är många på andra håll i världen godkända för högre hastigheter – så är det Finlands lagstiftning som gäller. Polisen har med andra ord inget val, inga möjligheter att se mellan fingrarna.
Mopeden är dessutom, vad motorfordon gäller, ett nybörjarfordon.
Därför är det långt ifrån säkert att förarens förmåga att behärska sitt fordon är på samma nivå som mopedens vägegenskaper.