Nyckellinjerna ska låta bilen vila
Trafiknätet växer så det knakar i Sjundeå. I augusti öppnas skolskjutsarna för allmänheten och en ny servicelinje börjar trafikeras.
Kommunen har i många år haft en servicebuss som kör längs en rutt in till centrum varje onsdag. Från den 1 augusti kan man åka med den också på måndagar. Linjen är öppen för alla.
– Hälsostationen har allmän labbtid på måndagar och med de uppdaterade tidtabellerna kan vi pricka in den, säger bildningschef Tina Nordman som ansvarar för trafikfrågor i kommunen.
De nya tidtabellerna har anpassats så att resenärerna får mer tid på sig att uträtta ärenden i centrum.
– Förut hade de ungefär en timme på sig att gå till banken och butiken. Det är ganska lite. Vi har strävat efter att fixa det, så att de kan ta en kaffe med en bekant, säger Nordman.
Linjerna kallas nyckellinjer – ännu ett exempel på hur Sjundeå marknadsförs som en "nyckelkommun".
- I Sjundeå har skolorna tidigare börjat samtidigt, men under det här läsåret kommer skoldagens inledning att justeras så att undervisningen och transporterna kan ordnas effektivare än tidigare.
- Samtidigt blir de fordon som tidigare fungerat som skolskjutsar tillgängliga även för andra kommuninvånare.
- Även de som går i yrkesskola eller gymnasium på annan ort får använda kommunens trafiktjänster för att komma till rutterna för den allmänna kollektivtrafiken.
- Dessutom kommer man att ordna transport till järnvägsstationen i Sjundeå för morgonresenärerna.
- Trafikeringen sker under skolåret med början klockan 6. På eftermiddagen kan man åka hem ända till klockan 18 med kommunens transportmedel.
- De mest allmänna betalkorten fungerar via en betalapparat.
- Sjundeåbiljetten visas upp framför kortavläsaren då man stiger in i bilen.
- En resa på nyckellinjen kostar 3,30 euro.pännande fakta här
- Och dessutom här
- Flera punkter i listan får du genom att bara trycka Enter
Nya rutter
Skolskjutsarna kommer att öppnas för allmänheten när de börjar trafikera vecka 33.
– Vi har nio olika rutter och målet är att öppna så många som möjligt av dem. Det är förstås inte möjligt med riktigt alla. Vi har till exempel elever med särskilda behov som åker till Helsingfors varje dag, och deras situation är sådan att det inte går att ta ombord andra passagerare.
Resenärerna kan betala för transporterna kontant, med kort eller med Sjundeåbiljetten – ett nyutvecklat resekort som bara fungerar i kommunen. Kortet accepteras hittills inte av Matkahuoltos kortläsare, vilket gör att vissa skolbarn kommer att tvingas ha två busskort till en början.
– Det här är något vi försöker åtgärda, säger Tina Nordman och beklagar situationen.
En påminnelse till att som gillar att bära stora pengar: chauffören är inte förpliktad att ta emot en sedel som är större än 20 euro.
Förhandlar med VR
Tina Nordman hoppas att möjligheterna att åka kollektivt i Sjundeå ska fortsätta växa.
– Vi försöker få fler turer, och få dem att köra till Kyrkslätt och Lojo. Nu är de bara inom kommunen.
Ett annat mål är att utöka antalet avgångar från tågstationen.
– Vi jobbar med VR hela tiden för att få fler tåg till Sjundeå. Nu när Sjundeås hjärta byggs ut ger det möjligheter.