Polis: Onödigt att sänka gränsen
Var tredje rattfyllerist i Ingå, Sjundeå och Lojo är drogpåverkad. Att göra något åt narkotikabrotten är viktigare än att sänka promillegränserna.
Det anser överkommissarie Rauli Salonen vid Lojopolisen.
Debatten om att sänka gränsen för rattfylleri flammade igen upp efter en enkät som tidningen Aamulehti presenterade tidigare i veckan. Enligt enkäten anser varannan finländare att gränsen borde gå vid 0,2 promille, i stället för nuvarande 0,5.
Överkommissarie Rauli Salonen hör till den halvan av befolkningen som inte tycker så.
– Den nuvarande promillegränsen är tillräcklig. Det finns i praktiken väldigt få gränsfall som skulle påverkas av att den sänktes.
Var tredje är hög
Han tycker inte heller att man borde införa alkolås i alla bilar.
Ett större problem, menar Salonen, är narkotikabrotten i trafiken. Var tredje rattfyllerist i Ingå, Sjundeå och Lojo är påverkad av annat än alkohol.
– Det är generellt mer droger i rörelse i Lojo. Här finns också i högre utsträckning organiserad kriminell verksamhet.
- Fall av rattfylleri som har kommit till polisens kännedom 2013.
- 1. Kyrkslätt: 170 (4,5 per 1 000 invånare)
- 2. Lojo: 190 (4,0 per 1 000 invånare)
- 3. Hangö: 36 (4,0 per 1 000 invånare)
- 4. Raseborg: 90 (3,1 per tusen invånare)
-
5. Ingå: 12 (2,2 per 1 000 invånare)
6. Sjundeå: 8 (1,3 per 1 000 invånare) - Källa: Statistikcentralen
Både Ingå och Sjundeå hade ett blygsamt antal rattfyllerifall i fjol – 12 respektive 8. Men i en tredjedel av dem var ett annat berusningsmedel än alkohol boven. Salonen tror ändå inte att de två orterna är exceptionellt drogtäta.
– Antagligen är rattfyllerifallen procentuellt sett lika många på de mindre orterna som på de stora. Skillnaden är bara att övervakningen inte är lika omfattande.
Det krävs att bilen vinglar ordentligt för att någon ska anmäla föraren till polisen. Och då är chansen stor att det handlar om narkotika, menar Salonen.
Flest haffas i Kyrkslätt
Av de västnyländska kommunerna är Kyrkslätt den där flest rattfyllerister åker fast.
Överkommissarie Rauli Salonen har en teori om varför Kyrkslätt har så höga siffror. Han tror att kommunens stora fabriker lockar en viss människotyp som alkoholen kanske smakar lite för gott för.
– Men det här uttalandet har jag ingen faktagrund till, säger Salonen.
Kommissarie Juha Laitiainen, som är specialiserad på trafikövervakning, säger att en avgörande faktor är de vältrafikerade lederna, som leder till skärpt övervakning.
– Om man ska övervaka trafiken vill man göra det på ett sådant ställe där det går att kontrollera så många bilister som möjligt. Då åker man inte till en liten skogsväg där det passerar en bil i halvtimmen.
Inga dödsolyckor i fjol
Antalet rattfyllerister i regionen har varit relativt konstant de senaste åren. Ändå lönar det sig att ta problemet på allvar, menar Salonen.
– Du kan själv tänka dig vad som händer om ett över ett ton tungt metallföremål bemannas av en person som inte är i kördugligt skick.
I Västnyland skedde i fjol inga dödsolyckor där alkohol var inblandad. Däremot inträffade två olyckor där personer skadades och alkohol var boven – det ena i Kyrkslätt, det andra i Raseborg.
Kan man ta en?
Nu i sommartider avnjuter många en öl på uteserveringen och skuttar sedan glatt in bakom ratten. Men Rauli Salonen menar att myten om att man "kan ta en" inte alltid stämmer.
– Nej, om du blåser över rattfyllerigränsen är det den siffran som räknas, oavsett vad du förklarar. Då kan du få körkortet indraget tillfälligt, även om blodproven senare visar annat.