Rederierna är redo
De flesta fartygen som trafikerar till Hangö är förberedda på svaveldirektiven. Olika lösningar passar för olika fartyg.
– Förstås är det en dyr investering och om det är den bästa lösningen återstår att se. Det beror på hur bränslepriserna utvecklas.
Det säger rederiet Transfennicas vd Dirk Witteveen om företagets storsatsning på skrubbrar till fartygen som anlöper Hangö. Transfennica hör till den minoritet av redarna på Östersjön som gått in för att installera skrubbrar på en stor del av sina fartyg.
MV Plyca som regelbundet trafikerar till Hangö fick en skrubber redan 2013. Då började man provköra systemet och rena svavelutsläppen. Det fungerade utmärkt och fartygen Timca, Kraftca, Genca, Trica och Pulpca kommer följa efter.
– Timca befinner sig just nu på torrdocka för att få en skrubber. På resten har vi har planerat att bygga reningssystem innan början på nästa år, säger Witteveen.
Även installationsarbetet är omfattande. Arbetet tar mellan tre och fyra veckor.
Bränslet mer fördelaktigt
Transfennicas övriga nio fartyg kommer att börja köra med svavelfattig marindiesel. Investeringen i skrubbrar för nästan hälften av flottan är ett led i en strategi.
– Vi har alltid försökt vara föregångare, så även nu, säger Witteveen.
Svenska Orient Linien som regelbundet kör rutten Hangö-Rostock med två fartyg anser att skrubbrar i det här skedet innebär en för stor risk.
– Mycket är oklart kring de olika reningsalternativen. Därför har vi bestämt att vi övergår till det renare bränslet, säger rederiets vice vd Catarina Rockstrand.
Enligt Rockstrand är bränslet dessutom ett mera lönsamt alternativ.
– Skrubbrarna är ganska tunga, tar bort lastutrymme och innebär en investering på i snitt tre miljoner euro. Det lönar sig inte för oss.
Rederiet förbereder sig just nu för att övergå till det renare bränslet.
Bilfraktsrederiet Wallenius Wilhelmsen som anlöper Hangö hamn mera sällan men har flera fartyg som trafikerar på Östersjön har valt samma alternativ redan tidigare och är därför redo, enligt företagets säkerhetsansvarige Peter Jodin. United European Car Carriers (UECC), som regelbundet syns i Hangö hamn och till hälften ägs av Wallenius Wilhelmsen, har därtill beställt två bilfraktfartyg som kör på LNG. De ska levereras 2016 och kommer troligtvis att anlöpa även Hangö.
Rederiet Navirail som trafikerar mellan Hangö och Paldiski har ännu inte avgjort vilken lösning man går in för nästa år men ett beslut väntas inom kort. Navirails vd Igor Zimin intygar att det är en svår fråga som alla rederier dryftat ingående de senaste fem åren.
Risk för fusk
Valet handlar om en bedömning av åldern på fartygen, långsiktighet och lönsamhet. Olof Widén, vd på Rederierna i Finland oroar sig förutom över konkurrenskraften även över hur utbrett fusket kan bli bland med fartygen som anlöper hamnar i Finland.
– Vi har över 30 000 anlöp i Finland per år, men bara 300 granskas. Där finns en risk. De som följer direktiven måste skyddas.
Annars snedvrider de stora investeringarna och tilläggskostnaderna konkurrensen inom den europeiska sjöfarten ytterligare. Catarina Rockstrand hör ändå till dem som välkomnar svaveldirektiven.
– Det är ett bra initiativ och sätter press på samtliga rederier.
Hon tror inte att fusket kommer att bli utbrett. Åtminstone de stora rederierna har ett anseende att förlora.