Bråda tider för matbutikerna
Medan juni var en trög månad för matbutikerna i regionen, är läget avsevärt bättre i juli. Det som går speciellt bra åt bland sommargästerna är närproducerade varor.
Trots att det är tidigt på förmiddagen är det gott om folk i K-supermarket i Hangö. Vid grönsaksavdelningen fylls kundernas korgar med potatis, tomater och sallad, och längre in i affären står Helsingforsbon Nikolas Rokkanen och inspekterar köttutbudet.
Han har sommarstuga i Hangö och har nu kommit till affären för att handla basvaror tillsammans med sin dotter Alexandra, som koncentrerar sig på att köra bilkundsvagnen.
– Korv, bröd, köttfärs, grönsaker, räknar han upp.
– När vi är på sommarstugan handlar vi mer extempore, medan vi hemma brukar veckohandla större mängder för att få vardagen att fungera.
Varför han valt att handla just här handlar om gammal vana. Det är hit han alltid brukar komma, och så skadar det inte heller att butiken har en färskdisk. Hur utbudet av ekologiska varor ser ut är också något han tar i beaktande när han väljer affär.
– Men sedan handlar det också om bekvämlighet, att veta vilken knapp man ska trycka på när man väger gurkan, att man inte behöver efter saker finns.
Enligt Rokkanen är utbudet i affären förvånansvärt bra, även om det någon gång hänt att den produkt han varit ute efter inte funnits. Men då har det handlat om något väldigt specifikt, såsom färdig pannkakssmet.
På frågan om familjen någonsin handlar redan vid avfärd från huvudstadsregionen har han ett klart svar.
– Vi tar inte mat med oss utan vill handla här. Dels vill vi stödja Hangö, dels har vi tillräckligt med saker med oss från början.
Några hyllor i från står Maria Österman, också hon från Helsingfors, men numera bosatt i Sverige. Hon har kommit till Hangö för att umgås med vänner, nu för elfte året i rad.
– Jag utgår från vad vi behöver till maten vi lagar och så har jag hört att de har den bästa potatisen här, förklarar Österman sitt val av mataffär.
För Österman är det likaså självklart att handla i Hangö och det är viktigt att affären kan erbjuda gott bröd, grillkorv och Marimekkoservetter.
– Och djungelflingor som inte finns i Sverige utan bara i Finland, dem vill barnen ha, säger hon.
Grillbart och läskande
Innan värmen slog till var det betydligt glesare bland kunderna i hyllgångarna.
– Juni brukar alltid vara en lite halvtrög månad och nu var ju vädret ett bottennapp. Det märktes, säger köpman Tina Mattsson.
Enligt henne är läget nu betydligt bättre och det som går speciellt bra åt i värmen är vichyvatten, grillmat och vattenmelon. Närproducerade grönsaker faller också många kunder i smaken.
Vad beträffar torrskaffning ser sortimentet ungefär lika ut oberoende av årstid - däremot kan man se ett större utbud av färskvaror under sommaren. Och önskar sig någon en produkt som inte råkar finnas, kan den beställas, förutsatt att kunden har tid att vänta lite, förklarar Mattsson.
Vissa sommargäster försäkrar sig redan innan avfärden från hemorten att butiken kan bjuda på lämpliga varor.
– Ofta ringer folk på fredag morgon och frågar om vi har det de vill ha, till exempel musslor och färsk vitlöksbatong. Och ser man till att man har det kunderna önskar sig, då handlar de allt här i stället för att handla på vägen.
Bekanta kunder
Att juni varit en trög handelsmånad bekräftas också på andra håll i Västnyland.
– Nu har handeln piggnat till och det verkar som om vi kan ta igen där vi blivit efter, säger Tony Kiviniitty, biträdande butikschef på S-market i Ingå.
Han beskriver tempot i affären som helt annat på sommaren än på vintern och menar att det finns många sommargäster som återkommer år efter år, som vant hälsar då de stegar in.
– Vill man peka ut något de speciellt uppskattar så är det utbudet av närproducerade grönsaker, det framkommer ofta då man talar med dem. Vi tar in mycket produkter av lokala odlare, såsom dill, sallad och potatis. Det får man inte alls på samma sätt inom Ring III:an, säger han.
I Sale-affären i Tenala har köpman Katja Sjöroos mycket att stå i, men en kort pratstund hinner hon med. Hon säger att man helt klart kunnat se en skillnad i kundmängd efter att solen tittat fram lite oftare.
– Det spelar en stor roll i de här trakterna, där en stor del av kunderna är sommargäster.
Hon förklarar att bassortimentet i affären följer S-gruppens linje, men att varuvolymerna visserligen ökar på sommaren.
– De ortsbor som handlar här är vana vid ett hyfsat sortiment året om.
Att det speciellt skulle vara sommargäster som frågar efter närproducerat har hon inte märkt, utan menar att ortsborna på samma sätt vill stödja det lokala.