Rudus vill samarbeta med grannarna
Marktäkten som Rudus planerar i Ingå är den största i Finland. Verksamheten är redan nu omfattande. VN åkte till Joddböle för en rundtur.
– Jag har dåliga nyheter.
Henri Kylä-Utsuri, utvecklingsspecialist på Rudus, möter mig på parkeringsplatsen utanför stenbrottet. Han förklarar att eftersom Rudus har paus i bergsbrytningen i juli står allt stilla redan på måndag, den sista juni, när jag besöker platsen. Det innebär att jag inte får höra hur det låter när arbetet är i full gång.
Däremot ger det en möjlighet att titta närmare på maskinerna.
Klädda i skyddsvästar, rejäla kängor och hjälmar går vi längs grusvägen. Kylä-Utsuri förklarar att täktområdet är uppdelat i två sidor.
– På den ena sidan har vi marktäktstillstånd att bryta berggrund, säger han.
– På den andra sidan krossar vi stenen.
Ytterligare en bit i från, i närheten av Fortums tysta kolkraftverk, finns ännu ett stenbrott.
Invånarnas aktivitet förvånar
I dag är Rudus område i Joddböle 20 hektar stort. Planen är inte bara att fördubbla det, utan att göra det hela åtta gånger så stort. 160 hektar hoppas Rudus på, och många Ingåbor är skarpt kritiska.
– Sällan har vi sett en sådan aktivitet. Det har förvånat oss, säger Kylä-Utsuri.
Det som upprör är dels miljöaspekten, dels decibelnivån. I dagsläget spränger Rudus i genomsnitt en gång i veckan då produktionen pågår. Bortsett från den står stenkrossen för mest oljud.
– Mest oljud har förkrossaren, säger Kylä-Utsuri och tecknar mot en röd, spindelliknande sammansättning på hjul.
I den mobila förkrossen finns två stora metallplattor som pressas mot varandra och maler stenen. Efter det väntar mellankrossen, sedan efterkrossen, och slutligen siktas gruset enligt storleksklass.
De stenblock som är för stora för att genast dumpas i förkrossen slås i bitar med en hydraulisk hammare.
– Den är också en källa till oljud.
Längs rälsen
Den mest populära grussorten som Rudus producerar i Joddböle är den du kan se längs järnvägsrälsen i Finland. En stor del exporteras också till de baltiska länderna för att användas i vägbyggen.
– Stenkvalitén här är bra. Den håller bättre än deras inhemska, mjuka sten, säger Kylä-Utsuri.
En bit ifrån vänder Inkoo shippings stora, grå kran sin tröga metallkropp. Området vi går över var ett berg när Rudus började spränga 1996. I dag används kratern som lager av både Rudus och Inkoo shipping.
– Hit planerar Inkoo shipping att utvidga. Vi står mitt i den planerade hamnbassängen, säger Kylä-Utsuri.
Han förklarar att en tanke med Rudus utvidgningsplaner är att bereda mark för ny industri. Och Joddböle är ett område i utveckling. Inte minst med tanke på den efterlängtade flytgasterminalen, som tidigare planerades hit.
– Många tror att det var på grund av vårt projekt som Gasum bytte plats till Fjusö, men båda ryms. Vi har ett samarbete, vi har gjort mycket tillsammans.
Målet: 60 meter under havsytan
Vi går vidare till områdets andra del, där berget sprängs. Två tysta grävmaskiner vilar sina jättelika skopor mot marken. Gafflarna är lika breda som ett manslår. Hålet i marken är stort, den sargade graniten rödstrimmig. Rudus har sprängt ned till en nivå som ligger tre meter över havsytan.
Hur djupt vill ni?
– Som mest 60 meter under havsytan, säger Kylä-Utsuri utan omsvep.
I ett av alternativen som utreds skulle projektet pågå i 53 år. Det är stora planer, medger han.
– I Finland har man inte tidigare haft ett så stort projekt. Man brukar ge tillstånd för tio år, och det har resulterat i många små produktionsområden på en och samma ort.
Hur kommer trafiken att se ut? Det har talats om 3 500 lastbilslass per dygn.
– Vi tror – om man tänker på Finlands behov av stenmaterial – att det mest är båttrafiken som växer. I och för sig, vi har ju också planer på återvinningsverksamhet, och här ökar lastbilstrafiken. Men inte så mycket som 3 500 lass.
Inkoo shipping hoppas
På Inkoo shipping håller man tummarna för att Rudus utvidgning ska få grönt ljus.
– De är en stor sysselsättare för oss i dag, säger företagets vd René Fagerström.
I dag står Rudus export för omkring fyrtio procent av företagets volym. En utvidgning skulle, enligt Fagerström, sannolikt leda till fler arbetstillfällen hos Inkoo shipping.
– Rudus verksamhet sysselsätter många Ingåbor, både direkt och indirekt.
Tuomo Joutsenoja, exportdirektör på Rudus, skriver under det här.
– Sysselsättningsgraden i Ingå kommer att öka, hur mycket beror på i vilken utsträckning vi får tillstånd att utvidga.
Krossa dygnet runt?
Ett stort orosmoment bland Ingåborna är sprängningarna. Utvecklingsspecialist Henri Kylä-Utsuri poängterar att det finns en förordning som styr hur nära grannarna man får spränga.
Sprängningarna får pågå mellan klockan 7–22. I praktiken handlar det snarare om 8–18 på vardagar, enligt Kylä-Utsuri.
Ett alternativ innebär att ni krossar dygnet runt. Hur går det till?
– I praktiken kommer vi endast att göra det om vi kan höja produktionsmängderna så att vi kan investera i en permanent krossningsstation, och bygger en hall. Då har vi bättre förutsättningar att sänka krossverkets ljudnivåer.
I höst borde också projektets miljökonsekvensbedömningsprogram bli klart. Ett stort frågetecken är fortfarande grundvattenutredningen.
– Vi utreder grundvattnet noggrant, säger Tuomo Joutsenoja.
Rudus kommer att ta hänsyn till både miljön och de sociala aspekterna, lovar Kylä-Utsuri.
– Vi vill inte vara värsta fiender med grannarna. Vi vill samarbeta.