Strejken får dominoeffekt
Hangö hamns kunder ställs inför svåra omläggningar då en strejk bryter ut.
Strejker som kommer på kort varsel och berör hela Finland innebär ett hårt slag för både lokala företag och hela landets ekonomi.
Peter Wickman på Hangöföretaget Transport P. Wickman menar att följderna blir allvarliga redan på en dag.
– För oss innebär det att leveranserna blir förlängda. Godset kan till och med bli förstört. Men man måste försöka göra det bästa. Man kan ju inte påverka strejken på något sätt.
Beroende av långtradare
Transport P. Wickman drar dagligen runt 40 trailers till och från Hangö hamn. Då trafiken i hamnen står stila syns en sådan mängd snabbt.
– Det skuffar fram leveranserna. Samma laster ska sedan köras på kortare tid, säger Wickman.
Även han är överraskad över att en, ur vårt perspektiv i södra Finland, så liten sak får sådana här proportioner.
– Det påverkar otroligt mycket, hela Finland stängs ner. Exportindustrin är beroende av leveranser på gummihjul. I värsta fall kan de gå miste om vissa leveranser.
Ändrar tidtabeller
Även stora europeiska företag är beroende av trafiken till och från Hangö och Finland. Rederiet Transfennica seglar dagligen till och från Hangö. I går befann sig Transfennicas vd Dirk Witteveen mitt i arbetet med att anpassa sig till strejken.
– Vi måste planera om våra tidtabeller. Än så länge kan jag inte säga hur.
Enligt Witteveen märks strejken tydligt hos Transfennica. Rutterna till Finland är en viktig del av rederiets verksamhet.
– Om vi inte kan segla från Hangö kan vi inte segla från Lübeck. Strejken har en omedelbar dominoeffekt.