Kräftor i Ekenäs och tåg i Lojo
I dag öppnar Lojo museum sin sommarutställning med miniatyrbilar och tågbana. På tisdag slår Borgargården i Ekenäs upp sina dörrar med en temautställning kring kräftkalas.
– Tack, det är bra så här.
Värden är i färd med att hälla upp vin åt sina gäster, men damen tackar nej.
Bordet dignar av kräftor – ena riktiga baddare, faktiskt. Det har dukats upp till kräftskiva i småstaden, med gäster ända från huvudstaden.
Klädkoden är aftondräkt och kostym. Vi skriver 1930-tal, så formell stil råder. Etiketten ska följas.
Exklusivt
Herrskapet som bänkat sig kring bordet i festsalen kan beskådas som en del av utställningen i Borgargården i Ekenäs, som öppnar på tisdag. Temat är kräftskiva, en tradition som i sin nuvarande form började utvecklas under senare delen av 1800-talet i Sverige och Finland.
Kräftor har ätits långt tidigare och i olika sammanhang. Allmogen såg inte kräftorna som någon delikatess, utan närmast som nöd- och tilläggsföda. Men då skaldjuren avnjuts av vårt sällskap i Borgargården är vi redan inne i den period då kräftorna nästan uteslutet upplevs som en exklusivitet.
Stängt i fjol
Borgargården från 1700-talet är en del av museihelheten Ekta i Ekenäs. I fjol tvingades museet av ekonomiska skäl hålla huset stängt, vilket gav en del negativ respons.
– Det är bra att folk reagerar. Borgargården är viktig och den är unik i hela Finland, säger museichefen Dan Lindholm.
I år sköt staden till pengar, vilket gör det möjligt att traditionellt hålla även den här delen av museet öppen under sommarmånaderna.
Med temautställningen erbjuder museet sommarbesökarna även något nytt. Specialutställningen om forna indiankulturer fortgår den här sommaren. Det behöver inte ses som något negativt i sig, säger Dan Lindholm.
– Vi har fått också god respons på att den fortsätter. Många säger att de ännu inte hunnit besöka den.
– Det är en påkostad och omfattande utställning som håller att ses flera gånger.
Ägaren Didrichsens konstmuseum fick ändrade planer för sin egen utställningsverksamhet, vilket möjliggjorde en förlängning av kontraktet med Ekta.
Dan Lindholm ser det som en lyckad lösning. Det handlar nämligen också om krafter och pengar. Flytten av museibyrån och samlingarna till den nya fastigheten i Björknäs har nämligen bundit upp en hel del personresurser under våren, vilket skulle ha gjort det svårt att samtidigt bygga upp en helt ny utställning.
Förnyat
Ekta bjuder på nyheter också i sin Schjerfbeckavdelning. Lindholm säger att nästan hälften av utställningen är förnyad då man jämför med sommaren i fjol.
Från om med tisdag kan man bland annat se tre för avdelningen nya tavlor av Helene Schjerfbeck, nämligen "Midsommarnatt" eller "Raseborgs å", ett porträtt på Margareta Wind och en interiör från Sjundby slott med en flicka liggande i en soffa.
Museet väntar sig en god sommar när det gäller antalet besökare, säger Lindholm.
– Att hela museet igen är öppet kommer att ha en positiv inverkan.
Stor tågbana
Lojo museum öppnar i dag sin sommarexposé med ett tema som riktar sig till en yngre publik och till dem som har smak för miniatyrmodeller och fortskaffningsmedel i största allmänhet.
"Små don som åkdon" heter utställningen som bjuder på tåg och bilar i olika form och storlek.
En del av utställningshallen i den tidigare ladugårdsbyggnaden upptas av ett helt samhälle i miniatyr befolkat med över 2 000 småfigurer. Det tog sex år för en entusiast att bygga upp hela järnvägslandskapet, som är flera kvadratmeter stort och som i dag ägs av Vihti miniland i Vichtis.
– Två olika tåg rör sig genom landskapet, säger museiamanuens Iiris Kankaanpää.
Ett annat synligt inslag är den cirka tolv meter långa bilbana, som besökarna får använda.
I flera montrar presenteras olika bilmodeller, till exempel av märket Porsche och Mercedes Benz.
– Bland annat kan man se en modell av Mannerheims Mercedes, säger Iiris Kankaanpää.
Olika lok
Tre trampbilar visas också upp och därtill är Kalle Ankas bil på plats i form av en modell som barnen kan sitta i.
I skalan 1:10 visas ett ånglok av 1800-talsmodell som på sin tid var i trafik på Hangö–Hyvinge-banan.
Vitrinerna upptar även lok och tåg av klassiska märken som Märklin och Lima.