Nu börjar den konkreta planeringen
Föravtalet om Koverhar godkändes enhälligt av stadsfullmäktige. Finansiering, och marknadsföring av den framtida hamnen, är nästa steg.
Att fullmäktige gav grönt ljus för ett föravtal med FN-steels konkursbo innebär att Hangö stad nu kan börja planera Koverhars framtid på allvar.
En av de första frågorna blir hur köpet på tio miljoner euro ska finansieras. Enligt Hangös stadsdirektör Jouko Mäkinen kommer finansieringen inledningsvis falla på kommunen, men många alternativ är möjliga för att minska lånebördan.
– I första hand köper staden området, men därefter kan ett skilt bolag bildas för hamnen. Då kan en del av skulderna föras över.
I slutändan är det möjligt att det bolaget fusioneras med Hangö hamn.
Lämplig tidpunkt
Andra lösningar som blir aktuella redan i ett tidigt skede är att sprida kostnaderna internt. Vatten- och avloppsverket kan ta över en del i och med att även Gennarbyvikens pumpstation ingår i köpet.
Framför allt balanseras köpet ändå med de framtida intäkterna. Enligt Mäkinen måste man räkna med en viss inkörningsperiod men sedan fungerar hamnen som en investering. Vissa intäkter tillkommer direkt.
– Redan då fabriken rivs behövs hamnen för att transportera bort delarna. Det är en början.
Om hela lånebördan skulle falla på staden innebär det drygt 1 000 euro per invånare. Mäkinen menar att inte ens det är oöverkomligt.
– Annars skulle vi inte ha gått så här långt.
Inför föravtalet har olika finansieringsmodeller också förberetts. Flera scenarier för den framtida verksamheten har också diskuterats. Mäkinen anser därför att staden är redo.
– Målsättningen var att fatta ett beslut innan sommaren. Vi skulle inte ha haft någon nytta av att vänta. Tidpunkten var lämplig för både staden och konkursboet.
Även Lappviks framtid
För det övriga förberedande arbetet kommer många sektorer att vara inblandade. Hamnens expertis är given men även externa krafter kopplas in. Mäkinen poängterar också att en del av arbetet redan gjorts.
– Vi har till exempel granskat hamnens skick och sett på investeringsbehov ifall hamnens nuvarande kapacitet inte räcker till.
Dessutom kommer Hangö i ett tidigt skede ta även området utanför hamnen i beaktande. Därtill måste planläggningen ses över.
– I anslutning till det kan det bli aktuellt att diskutera hur Lappvik kan utvecklas, säger Mäkinen.
Första steget är ändå att planera hamnens verksamhet. Huruvida planeringen kommer skötas av en konkret arbetsgrupp kan Mäkinen inte säga men arbetet startar genast. I det deltar Hangö hamns vd Paavo Lyytikäinen. Den framtida hamnverksamheten ska stakas ut så snabbt som möjligt.
– Samtidigt börjar vi marknadsföra hamnen aktivt, säger Lyytikäinen.
Konkurrens från Ingå?
Hamnen i Koverhar har som VN skrev förra veckan redan kunder på lut. Hamnen ska specialisera sig på bulkvaror, vilket Hangö hamn i och med sitt läge inne i stadskärnan hittills inte kunnat ta emot.
En sådan specialisering innebär att hamnen får en konkurrent i Västnyland, privatägda Ingå hamn som redan länge specialiserat sig på bulkvaror. Lyytikäinen menar ändå att två aktörer i regionen inte skulle påverka varandra negativt.
– För Hangö handlar det om nya laster. Jag tror inte att det skulle innebära direkt konkurrens. Ingå hamn håller sina kunder.
Orsaken till varför nya kunder, trots Ingå hamns närhet, skulle hitta till Hangö är det kommande svaveldirektivet.
– Det är en stor omstrukturering. Kunderna vill hitta den kortaste sjövägen, säger Lyytikäinen.
Där kommer Hangö in. I övrigt hoppas Lyytikäinen att området i Koverhar kan erbjuda ett helt nytt koncept. Industrier och logistikföretag på området skulle skapa en attraktiv helhet. Det ska planläggningen möjliggöra och även det bidrar med intäkter.