Dubbla krav på riskanalys i Norra hamnen
En riskanalys i samband med planläggningsarbetet. Det efterlyser såväl Västra Nylands räddningsverk som statliga Trafikverket i sina utlåtanden om planändringen i Norra hamnen i Ekenäs.
Räddningsverket pekar uttryckligen på riskerna i anslutning till en eventuell järnvägstunnel – genom det tänkta byggkomplexet.
Riskanalysen ska innefatta en utredning som gäller möjliga typer av olyckor, hur man förebygger dem, hur man mildrar konsekvenserna av eventuella olyckor samt hur evakuering och räddningsåtgärder sköts i en olyckssituation.
I förslaget till planändring har riskerna för eller konsekvenserna av en olycka inte alls utretts. Det bör ske i planläggningsskedet, anser räddningsverket som uppmanade till remiss för ny beredning.
I utlåtandet framhöll man vidare att det bör finnas en räddningsväg ända fram till järnvägstunneln, att tunga räddningsfordon bör kunna ta sig fram till och manövrera i omedelbar närhet av byggnadskomplexet på minst tre sidor, att tillgången på släckningsvatten bör säkras, att man i den kommunaltekniska planeringen bör fästa uppmärksamhet vid vattentillförseln till byggnadens sannolikt nödvändiga automatiska sprinklersystem, samt att det behövs vändplatser i ändan av gator som slutar blint i området.
Stadens ansvar...
Också Trafikverket vill, med hänsyn till transporter av farligt gods på Hangöbanan, att en riskanalys som täcker både planering och byggande och kommande användning av byggnadskomplexet görs upp i samband med planläggningsarbetet.
Innan planen godkänns, bör ett föravtal om köp av den mark Trafikverket förvaltar göras upp med Raseborgs stad.
Ett villkor för det föravtalet bör vara att parterna ingår ett projektavtal, som utgår från att staden både vad gäller kostnader och risker i alla skeden – d..v.s. allt från planering till framtida bruk – ansvarar för bygget ovanför banan.
...också efter försäljning
Staden bör enligt Trafikverket förbinda sig att i alla skeden svara för skador som drabbar järnvägstrafiken eller tredje part, ta ansvaret för banhållarens och trafikidkarens ökande risk att drabbas av ersättningskrav, göra en riskbedömning som täcker alla skeden och som fyller Trafikverkets krav, låta en utomstående konsult godkänna byggplanerna i enlighet med samma praxis som Trafikverket tillämpar, följa samma säkerhetsprocedurer under bygget som Trafikverkets egna projekt är underkastade, svara för projektets alla planerings- samt bygg och underhållskostnader liksom kostnader för eventuella specialarrangemang i banhållning och tågtrafik under byggtiden – och hålla alla de här förpliktelserna gentemot staden i kraft också om området eller delar av det överlåts till tredje part.
Trafikverket påminner därtill staden om nödvändigheten av att 1–2 år innan byggarbetena inleds komma överens med trafikidkaren om tillfälliga arrangemang som avbrott i tågtrafiken och ersättande busstransporter.