Tomtreservering i Norra hamnen kan förlängas med upp till två år
Byggföretaget Mäenpää som har planeringsreserveringen för Norra hamnen i Ekenäs har inte visat upp någon finansieringsplan för staden ännu. Planeringsreserveringen går ut i december, men förlängs troligen.
Att det alls blir en stormarknad i Raseborg, eller närmare bestämt i Ekenäs, är förstås inte säkert. Men planer finns och förhandlingar har förts på flera fronter.
I Norra hamnen har Mäenpää byggnads Ab en planeringsreservering. Den går ut i december, men kommer troligen att uppdateras och förlängas inom kort.
Stadens tekniska direktör Jan Gröndahl och byggföretaget Mäenpää byggnads Ab:s konsult Peter Tanzer träffades i Helsingfors i går. Med på mötet var också stadsplaneringsarkitekt Simon Store samt Kim Mäenpää och Mats Mäenpää.
– Vi har utarbetat ett förslag till ett nytt reserveringsavtal, säger Tanzer apropå mötet.
Han tror att avtalsförslaget kan komma till stadsstyrelsen för behandling redan inom några veckor.
Grundligare utredningar
Bland dem som anmärkte mot planerna för Norra hamnen fanns Nylands NTM-central. Centralen anser att de som berörs av planerna har svårt att få en helhetsbild av projektet i Norra hamnen eftersom vissa utredningar saknas.
Centralen efterlyser en analys av riskerna med att bygga kring och på en järnväg. En landskapsanalys av kulturlandskapet och en granskning av naturvärdena i och med att Pojoviken är ett Natura-område efterlyses också.
– Det måste göras grundligare utredningar, säger Anders Walls (SFP), stadsstyrelsens ordförande.
Ingen finansieringsplan ännu
En fråga som inte är helt transparent är hur entreprenören Mäenpää byggnads Ab tänkt finansiera bygget. Innan projektet i Norra hamnen kan förverkligas krävs en klar finansieringsplan, säger Walls.
Har staden fått se en finansieringsplan?
– Till stadsstyrelsen har ingen finansieringsplan ännu anlänt, men på tjänstemannanivå har man nog förhandlat med Mäenpää, säger Walls.
Vilka finansieringskrav har staden på Mäenpää?
– Inget är definitivt fastslaget, men de måste visa upp en tillräckligt säker finansiering. Procentuellt sett betyder det femtio till hundra procent, men åtminstone ska de ha över femtio procent av finansieringen tryggad.
Walls säger att det kan skötas på olika vis:
– Det kan vara en finansiär som garanterar byggkostnaderna, eller finansiering i kombination med fastslagna hyreskontrakt.
Han konstaterar att det i alla fall måste vara betydligt noggrannare kalkyleringar än de som hittills figurerat i offentligheten.
Reservering uppdateras
Stadens tekniska direktör Jan Gröndahl bekräftar att ärendet diskuterats med Mäenpää och att det är under beredning.
– Men någon finansieringsplan finns inte.
Och det behövs inte heller, säger han. Innan man kommer så långt bör det vara klart och avtalat med slutanvändarna. En slutlig finansieringsplan ska tillställas staden vid det slutliga köpet.
– Vi är ännu väldigt långt ifrån att göra en tomtaffär. Nu arbetar vi med en planeringsreservering som ska uppdateras eftersom det krävs ändringar i planen för området. Planeringsreserveringen förlängs med upp till två år, säger Gröndahl.
Vad gäller bostadsbygge på området är den ikraftvarande planen tillräcklig, säger han. Planen medger bostäder på inalles 6 500 våningskvadratmeter. Finansieringen av den delen av projektet ser annorlunda ut.
– Finansieringen av bostäderna i ett bostadsaktiebolag står ju de som köper aktier för, medan affärscentrets finansiering kräver en investerare.
Gröndahl säger att det är fullt möjligt att det kan dröja några år ännu innan något alls byggs i Norra hamnen.
Tanzer tippar på att det kan bli byggstart tidigast om ett år.
– Då kan bostäderna börja byggas, men byggstarten ska bland annat föregås av provmarknadsföring.
Alternativ finns
Vid sidan av Norra hamnen har Tammets tomt vid Metallduksgatan seglat upp som ett alternativ för en stormarknad.
Här är det byggkoncernen SRV som planerar och förhandlar om att köpa en del av Tammets cirka 4,7 hektar stora tomt. SRV:s avsikt är att utveckla området med sikte på en affärsetablering av Citymarketstorlek. Kesko har bekräftat sitt intresse för tomten (VN 10.4).
Att det skulle finnas underlag för både en större affärsetablering på Tammets tomt och ett köpcentrum i hamnen har ifrågasatts.
Dock säger Walls att det inte är ovanligt att den andra stora aktören följer den första då en stormarknad byggs på en ort – och avser då Kesko och Varuboden.
Påverkas era planer, vd Mats Mäenpää, av att Kesko signalerat intresse för en annan plats än Norra hamnen?
– Jag kommenterar ingenting. Vår konsult Peter Tanzer svarar på frågor, säger han.
Tanzer säger att Keskos intresse för Tammets tomt inte påverkar Mäenpääs planer över huvud taget:
– Det är inte ovanligt att de här kedjorna tittar på olika alternativ.
Hur ser finansieringen ut? Har ni hittat finansiärer?
– Jag säger inget om det heller, säger Mäenpää.
Några summor för byggkostnaderna vill han inte heller gå in på.
– Jag kan inte säga något innan vi med säkerhet vet omfattningen.