Esplanaden inget alternativ för skrymmande transporter
För att kunna styra transporter av upp till sju meter höga och breda laster till Esplanaden, skulle man bli tvungen att hugga ner träden längs gatan.
HANGÖ Det konstaterar Seppo Immonen, ordförande för tekniska nämnden i Hangö.
Nämnden förkastade i onsdags ett förslag om att be tekniska verket göra upp en plan inklusive kostnadskalkyler för förhöjda skyddsvägar vid Kapellhamnsvägen, samt trafikmärkesplaner som begränsar den tunga trafiken där och gör korsningarna längs gatan likställda.
Hos Birkalands NTM-central har Kapellhamnsvägen officiell status som en led för stora, utrymmeskrävande specialtransporter. Det kan Hangö stad inte gå och ändra på, konstaterar Immonen.
I beredningens förslag om förhöjda skyddsväger och begränsningar för den tunga trafiken, hade den här aspekten – liksom behovet av tung trafik till och från Levator – beaktats.
Nämnden valde i alla fall att förkasta förslagen.
Ärendet aktualiserades i höstas i ett initiativ, där invånare uttryckte sin oro över den ökande tunga trafiken på Kapellhamnsvägen och lade fram förslag till åtgärder för att stävja den utvecklingen.