Hangö alternativ för Ruukkis laster
FN-Steels konkurs och svaveldirektivet avgjorde Port Acts öde. Transporterna kan ändå stanna i regionen.
Flera faktorer påverkade beslutet att bryta avtalet om Rautaruukkis ståltransporter via stuveriföretaget Port Act i Lappvik. Enligt Rautaruukkis logistikdirektör Seppo Tervonen togs beslutet dessutom gemensamt med Port Act.
De minskande transportvolymerna i och med den ekonomiska situationen blev olönsamma och transporterna via hamnen i Lappvik upphör därför om ett halvt år. Tervonen menar att svaveldirektivet som börjar gälla från och med 2015 är en orsak.
– Det påverkar delvis. Då lasterna blivit färre på grund av marknadssituationen blir transporten dyrare per ton.
Synergi med Koverhar
Dessutom har FN-Steels konkurs för snart två år sedan påverkat lönsamheten i att transportera via Lappvik. Rautaruukkis hamnverksamhet i Lappvik delade bland annat kostnaderna för isbrytning med hamnen i Koverhar.
Enligt Tervonen kunde rederierna dessutom emellanåt betjäna bägge hamnarna med lägre kostnader per hamn som följd.
– Då blev frakterna billigare för oss båda.
Via Hangö
Trots att Port Act upphör i september och de för närvarande sjutton anställda (inte tjugo som VN felaktigt skrev på tisdagen) sägs upp finns det ännu en chans att Ruukki Metals transporter från fabriken i Tavastehus fortsätter åka ut i Europa från Västnyland. Enligt Tervonen är frågan ännu öppen men Hangö hamn är ett alternativ bland andra hamnar.
– Vi diskuterar med Hangö hamn och Hangö Stevedoring. Hangö finns fortfarande med i bilden.
Då Rautaruukki första gången sade upp avtalet med Port Act i fjol höstas lyftes hamnarna i både Ingå och Hangö upp som alternativ för de framtida transporterna.
Enligt Tervonen flyttar lasterna nu också till andra fordon, främst långtradare, som möjliggör lägre transportkostnader.