Djurens lidande upprör mer än människors
Flera fall av djurmisshandel i Västnyland har på sistone väckt starka reaktioner från VN:s läsare, mycket starkare än våld mot människor. Orsakerna kan vara många men bottnar i både en flykt från andra problem samt i hur vår moral, våra känslor och vardagen kolliderar.
Att en människa misshandlas väcker sällan offentliga reaktioner medan det att en katt sparkas ihjäl blir ämne för både debatt, deltagande och hat mot förövaren. Kommentarerna på och populariteten kring VN:s artiklar den senaste tiden talar för sig. Babyn som övergavs i kylan i Masaby i december väckte knappt hälften så många reaktioner på Facebook som katten Petronella som samma månad misshandlades så illa att hon senare avled.
Men frågan varför djurs lidande och våld mot djur väcker så starka reaktioner är svår att besvara. Har vår moral förändrats så mycket på några generationer att man i dag till och med kan se våld mot djur som grymmare än våld mot spädbarn? Förklaringarna är många men att som läsare ställas inför nyheter om våld och misshandel utförd av människor leder till samvetskval.
– Man måste fråga sig själv: Hur lever jag och vad gör jag?
Det säger Hannes Nykänen som är docent och filosof vid Åbo Akademi. Han har bland annat specialiserat sig på moralfilosofi och begrepp som samvete, skuld och kollektivitet. Hans tankar om reaktionerna på Facebook ger en bild av människans komplicerade moral.
Djuret en av oss
Enligt Nykänen finns det många orsaker till att våld mot djur i dag blivit en känslig fråga. Djur uppmärksammas för det första mycket mer än förut. Djurtransporter, levnadsförhållanden på gårdar och våra husdjurs välbefinnande berör mer än någonsin. Djuret har blivit en av oss.
– Det syns i hur bekymrade vi är över naturen och djurens välfärd i dag.
Men det är inte hela förklaringen. Ur ett moralperspektiv tror Nykänen inte att reaktionerna på djurmisshandel innebär att djuren i dag skulle ha blivit jämlika människan. I praktiken går vår bekvämlighet före moralen.
– Vi glömmer bort biffen som ligger på tallriken. Att likställa djur med människor är därför helt absurt. Djuren har inte rättigheter. Vi äter dem. Vi har dem som husdjur och kopplar fast dem.
Sannolikt har vi ändå inkluderat djuren i vår moraluppfattning. Grunden lades i och med natur- och djurrättsrörelserna på 70-talet.
Blundar för människan?
Det som Nykänen ser som oroväckande i fallen med reaktionerna på VN:s artiklar den senaste tiden är hur en djurmisshandel väcker flera och starkare reaktioner än att lämna ett spädbarn att dö.
– Det är upprörande att man inte reagerar på det. Jag skulle vilja ställa frågan: Vad är det med er?
Nykänen menar att en del av förklaringen till att våld mot människor inte uppmärksammas lika starkt kan vara en förträngning. Det fungerar på samma sätt som befolkningen i Tyskland under 40-talet påstod sig vara ovetande om vad som hände den judiska befolkningen.
– Man sluter ögonen så grundligt som möjligt för att inte ta itu med samvetsfrågan.
Att reagera på djurmisshandel ställer enligt Nykänen inte samma krav som då människor skadar människor, och innebär inte heller att man måste rannsaka sitt eget samvete på samma sätt.
– Det finns en massa saker som man borde fundera på i dagens samhälle. Men man vill inte se det.
Globala problem, ekonomi och politik och katastrofer med både samhälleliga konsekvenser och dödsoffer är för stora fenomen att greppa och att moraliskt reagera på. Då fäster man sig i stället vid lokala orättvisor och kan enklare ta till sig misshandeln av en katt.
– Om något sådant händer i närmiljön erbjuder det en eskapism, en flykt, från viktigare problem, säger Nykänen.
Det betyder ingalunda att vi blivit immuna mot människors lidande. Att reagera på djurens är bara lättare och blir ett substitut.
En effekt av medierna
Hur läsaren reagerar på nyheter om misshandel av människor eller djur påverkas självklart också av hur nyheten framställs. En kort notis om en misshandel av en människa utanför en nattklubb väcker knappast samma känslor, och därmed inte heller samma reaktioner, som en artikel med bilder om ett misshandlat djur.
Nykänen menar ändå att det är svårt att säga vad som kom först, hönan eller ägget. Återigen inverkar i alla fall att man hellre flyr till det som upprör på ett lokalt plan och därmed kan ignorera stora problem.
– Allt kan hänga ihop men mycket handlar nog om att man inte vill ta itu med frågor om samhällelig rättvisa. Och på samma gång får man chansen att intala sig själv att man är en god människa.
- Kommentarer och delningar på Facebook.
- Katten Petronella: 25 kommentarer och 30 delningar
- Den övergivna babyn i Masaby: 14 kommentarer och 12 delningar
- Katten som övergavs instängd i en papplåda i skogen: 7 kommentarer och 14 delningar
- Dödsolycka i Masaby, människa under tåget: 0 kommentarer och 0 delningar