"Y-tågen görs felaktigt till syndabockar"
Förseningar i fjärrtågstrafiken orsakas inte av Y-tågen. Den största orsaken är de nya styrsystemen i Intercitytågen, framgår det ur Trafikverkets dokument som VR-leaks tagit fram.
Mikko Nyman, chefredaktör för VR-leaks, uppger att det inte var svårt att från Trafikverket få dokument som visar vilka orsakerna till tågens förseningar är. De är offentliga dokument.
Mera förvånande är att man på Kommunikationsministeriet inte har koll på dem, anser Nyman.
Han tror att VR använder Y-tågen som utpressningsmetod för att få mera pengar av staten, men den verkliga orsaken till att fjärrtågen försenas har ingenting med Y-tågen att göra. Statistiken från Trafikverket visar att det är Intercitytågens styrsystem som orsakar merparten av förseningar.
Förbundit sig
Eftersom närtrafiken är en köpt tjänst som inbringar VR samma inkomster oberoende av om antalet resenärer är 10 eller 500, har inte heller mängden resenärer något med saken att göra.
Trafiken bekostas med skattemedel. På sommaren 2013 gjordes en förbindelse med Kommunikationsministeriet om VR:s fortsatta ensamrätt att sköta trafiken fram till 2024. Den bygger på att VR förbinder sig att upprätthålla nuvarande servicenivå.
Statistiken visar
Under en kontrollperiod från 1 oktober till 31 december 2013 var Y-tågen försenade mera än en minut 149 gånger på 1 000 turer. Intercitytågen var under samma period över en minut försenade 1 252 gånger på 3 000 turer.
Räknat i minuter gällde de grövsta förseningarna på sträckan Karis–Kyrkslätt de Intercitytåg som har styrvagnar längst bak.
Enligt en artikel i VR-leaks har VR inte påtalat punktlighetsproblem orsakade av Y-tågen förrän på hösten 2013 då de nya styrvagnarna sattes in. Y-tågen har gått sedan 1993.
Tekniska problem
De nya styrvagnarna togs i bruk på hösten 2013 och har enligt VR-leaks intervjuer med personal på VR och Aveecra haft tekniska problem. Bland dem nämns brist på lokförare som behärskar det nya systemet, avsaknad av tillräckliga förbindelsekablar och problem med bromsar.
Styrvagnar innebär att loket är sist i tåget och skjuter tåget framför sig men det styrs från en enhet i första vagnen.
Också köregenskaperna påverkas då styrvagnarna svajar mera än de övriga vagnarna vid hög hastighet då loket skjuter tåget framför sig, uppger VR-leaks att personalen har berättat.
VR har annan syn
På VR säger chefen för fjärrtågstrafiken Ari Vanhanen att uppgifterna om att styrvagnarna förorsakar förseningarna saknar grund. Det fanns en del initialsvårigheter med de nya styrvagnarna, men systemet fungerar redan bättre.
– Vi kör över 320 tågturer i dygnet och punktlighetsmålet är 90 procent. Varje dag försenas av olika skäl ett antal tåg. På den punkten avviker inte styrvagnen till sin nackdel från andra skäl.
VR kom i går ut med ett meddelande på sin tågblogg, där Antti Korhonen som är chef för närtågstrafiken skriver att tusentals personer drar nytta av att Y-tågen slutar gå till Ingå och Karis.
Trafikverket har inga planer på mötande spår på det tätt trafikerade banavsnittet mellan Karis och Kyrkslätt, vilket skulle vara enda sättet att minska på förseningarna. Därför måste VR lösa problemet med att se över trafiken i stället, säger Korhonen i bloggen.
Också passagerarmängden är liten, motiverar man. Ungefär 200 resenärer stiger av och på i Karis och 40 i Ingå.
VR-leaks presenterar i dag Trafikverkets dokument på sin blogg vrleaks.wordpress.com
På junablogi.fi/fi/rantarata_tasmallisyys finns VR:s analys.
- VR-leaks presenteras som en offentlig blogg för läckor av VR:s hemligheter.
- Idén är att berätta vad som sker bakom kulisserna i VR.
- Bloggen startades i december 2011. "Vi visste inte då att sidan skulle synas i riksmedierna eftersom sidan närmast startades av järnvägsentusiaster och vi begrep inte att humor och smileys kunde användas".
- Artiklarna från det första året ligger kvar oförändrade.
- VR-leaks är numera inte bara en blogg för läckor utan tar också fram dokument som är offentliga.
- Bloggen finns på adressen vrleaks.wordpress.com