Mobilen ger räkning på minuten
Rättvisare fakturering av hemvårdsklienterna. Det är det huvudsakliga syftet med det mobilsystem som hemvårdarna i Kyrkslätt börjar använda bara de sista tekniska finslipningarna är gjorda.
– Jag kan inte komma på något negativt med det nya systemet, säger sjukskötare Stina Ahlström-Lundberg om det mobila system som hemvården i Kyrkslätt ska börja använda inom kort.
Hon har precis fått utbildning i det nya systemet och börjar få koll på de olika funktionerna och de möjligheter som systemet medför.
– När klienterna frågar mig om till exempel labbprov eller medicinering så kan jag kolla det via mobilen och klienterna får sitt svar genast. Det underlättar arbetet. Dessutom gör jag nu allt hos klienterna, också rapporteringen om hur de mår. Då kan jag inte glömma något då jag har många besök om dagen.
Hittills har hon använt papper och penna för att anteckna sådant hon måste komma ihåg att fråga, berätta och skriva in i besöksrapporten när hon kommer tillbaka till kansliet. När det mobila systemet fungerar behöver de anställda inte längre åka till kansliet för att registrera sina besök.
Slipper nyckelrumban
Förutom att mobilen ger personalen tillgång till klienternas medicinska uppgifter på fältet omfattar det nya systemet också upplåsning av dörrar. När hemvårdarna kommer till en klient kan de öppna dörren med hjälp av mobilen.
– Vi slipper alltså hela den nyckelrumba vi hittills haft och behöver inte åka av och an för att hämta och lämna tillbaka nycklar, säger chefen för hemvården, Nenne Wollsten.
Samtidigt innebär det att hemvården får exakta uppgifter om hur långt ett hembesök har varit. Det betyder att klienten i framtiden betalar för exakt den tid som besöket har varat.
– Tidigare har klienterna betalat enligt antalet besök, oberoende av om de räckte femton minuter eller en timme. Nu blir det rättvisare och räkningen görs enligt den tid som använts, säger Wollsten.
Överraskad av positivitet
Hemvårdspersonalen i Kyrkslätt utbildades förra veckan i det nya mobila system som länge planerats i kommunen och mottagandet har varit övervägande positivt. Till den grad att det förvånade chefen för Masaby hemvårdsområde, Hagar Sjöwall. Hon är också huvudansvarig för det nya mobilsystemet.
– Jag är positivt överraskad över hur väl det har tagits emot. Men vi har ju talat länge om det här och folk har fått tid att förbereda sig på att det kommer. Vi har inte tvingat någon att godkänna det, säger hon.
Registrerar övertid
En tredje pusselbit i mobilsystemet är uppföljningen av hemvårdarnas arbetstid. När hemvårdaren loggar in i systemet sätter också arbetstiden i gång. Den här aspekten av det nya systemet har av några uppfattats som att arbetsgivaren vill hålla striktare koll på arbetstagarna, men Ahlström-Lundberg har en helt annan syn.
– Jag har inte ens tänkt på det. Jag tycker det är bra, för nu ser man i systemet hela tiden vem som är på jobb. När man har jourtelefonen är det bra att genast kunna säga var den närmaste hemvårdaren befinner sig i stället för att börja ringa runt till alla på listan, säger hon.
Dessutom eliminerar funktionen ytterligare resor till och från kansliet. Tidigare har hemvårdarna nämligen varit tvungna att dagligen åka tillbaka till kansliet efter jobbet för att skriva in sin arbetstid om de gått tidigare eller jobbat övertid.
– Det måste göras samma dag. Om något händer täcker försäkringen annars till exempel inte skador, säger Wollsten