Navirail uppgraderar Hangörutten
Större kapacitet med nytt fartyg och planer för framtiden. Navirails trafik över Hangö förstärks.
I går anlände Navirails nya fartyg för linjen Hangö-Paldiski till kajen i Västra hamnen i Hangö. M/s Liverpool Seaways trafikerar nu regelbundet på rutten och innebär ett både modernare och större alternativ till föregångaren m/s Translubeca.
Främsta orsaken till det nya fartyget är enligt Navirails vd Igor Zimin att det är både bättre och större.
– Vi har sökt ett fartyg med större kapacitet. Liverpool Seaways är ett bra alternativ.
Mera filmeter
Främst handlar förbättringen om kapaciteten att ta långtradare och trailers. Liverpool Seaways filmetrar är 2200 gentemot Translubecas 1900.
För Hangö hamn innebär det nya fartyget ingen omställning men ökningen på 300 filmeter är självklart positiv.
– Allt är välkommet, säger hamndirektör Paavo Lyytikäinen.
Navirail har dessutom meddelat att de har planer på att ytterligare öka kapaciteten år 2014. Huruvida det handlar om att återigen byta fartyg eller att utöka med ett till fartyg på rutten återstår att se.
– Vi kommer att diskutera detaljer med Navirail nästa vecka, säger Lyytikäinen.
Ständig förbättring
Navirail började sin trafik till Paldiski från Nordsjö utanför Helsingfors år 2011. Kort därefter flyttades trafiken till Hangö.
Sedan dess har rederiet flera gånger uppgraderat sitt fartyg på rutten. Det första fartyget m/s Via Mare var både litet och ålderdomligt och fick efter ett långt avbrott i trafiken en efterföljare i m/s Translubeca som chartrades av rederiet Finnlines från och med våren 2012.
Då Finnlines hösten 2013 valde att sälja Translubeca till Svarta havet stod Navirail återigen utan fartyg. Lösningen blev att tillfälligt ta in Finnlines fartyg m/s Finnsailor i ett par månaders tid.
Under julledigheten höll man däremot ett avbrott då Finnsailor slutade trafikera rutten några dagar före jul. Enligt Navirails operatör i Hangö, företaget Victor Ek, har ett så kallat julavbrott varit aktuellt sedan dess.
– Det betyder i praktiken ingenting. Det är ganska vanligt bland flera rederier, säger Thomas Sjödahl, operativ chef på Victor Ek i Hangö.
Från och med i går har det nya fartyget återupptagit trafiken.
Främst långtradare
För Victor Ek betyder det nya fartyget inte heller någon förändring.
– Allt fungerar som förut. Aningen mera kapacitet är den enda förändringen för oss.
Liverpool Seaways är även sju år yngre än Translubeca och kan ta cirka tre gånger fler passagerare. Navirail kommer ändå även i fortsättningen att prioritera godstrafiken. Även tidtabellerna med sex avgångar per vecka är anpassade till långtradartrafiken.
Sjödahl intygar också att Navirails fartyg kommer att avgå regelbundet. Under 2012 brottades rederiet med problem men under 2013 har trafiken stabiliserats.
– Rutten har kanske inte utnyttjats till hundra procent men nog på en hög nivå.
- Byggd: i Italien 1997
- Längd: 186 meter
- Passagerare: 335
- Filmeter: 2200
- Trafikerade tidigare mellan Karlshamn och Klaipeda för rederiet DFDS Seaways