Svalt intresse för ungdomshem i Ingå
Bildningschefen Minna Paanajärvi föreslår att bildningsnämnden ska motsätta sig att det inrättas ett specialbarnhem och -skola i Ingå.
På nästa möte ska nämnden ta ställning till om ett ungdomshem med 14 platser ska få etablera sig i kommunen.
Bildningschefen Minna Paanajärvi tar avstånd från etableringen i medan kommundirektör Jarl Boström förhåller sig mera positivt. Initiativet har diskuterats i kommunstyrelsen.
Det är en privat aktör, MilaPro Oy, som är intresserad att bygga och grunda ett ungdomshem i Ingå. Ungdomshemmet skulle sysselsätta omkring 20 personer.
Bildningsnämndens ordförande Kristian Westerholm betonar att de svårigheter som bildningsdirektören pekar på måste lösas innan man kan gå vidare.
Det främsta problemet är att Ingå inte har ett högstadium som ungdomshem av motsvarande slag vanligen är knutna till ifråga om skolgången.
– Det handlar främst om unga i högstadieåldern, säger Westerholm.
Sökt plats
Barnskyddsinrättningen är avsedd för barn och unga som är i behov av vård utom hemmet. De placerade barnen är sådana att deras skolgång i allmän undervisning inte har lyckats.
Olika placeringsalternativ, bland annat Solberg skola, Ingahemmet och olika tomtalternativ har utretts.
Efter att de olika alternativen granskats önskar MilaPro Oy att kommunen säljer en tomt för verksamheten. På tomten skulle byggas ett helt nytt ungdomshem.
En lämplig tomt finns i korsningen mellan Västerleden och Söderleden på det nya Västerbergområdet.
Skolgång måste ordnas
Om ungdomshemmet kommer till Ingå är kommunen skyldig att ordna grundläggande undervisning.
Kommunen ska anställa speciallärare men kostnaderna täcks med ersättningar från staten och hemkommunen.
Avsaknaden av eget högstadium som verksamheten naturligt kunde knytas till, kunde lösas genom att underställa verksamheten grannkommunens högstadierektor. Det har Lojo inte visat intresse för.
Enligt beredningen har även Sjundeå vägrat samarbeta i ärendet.
Alternativet att knyta projektet till lågstadiet Merituulen koulu är uteslutet på grund av att skolan har tillräckligt med egna utmaningar, framför Paanajärvi.
Skolans rektor har meddelat att hon saknar den specialkunskap och utbildning som förutsätts.
– Tveksamheten handlar mest om de pedagogiska ansvarsfrågorna. Det finns frågetecken som måste rätas ut. Men det är inte så att alla är emot det här initiativet och för egen del vill jag inte genast skjuta ner det, säger Westerholm.