En bensindoftande 50-åring
I ett halvsekel har föreningen Ufak varit en samlingsplats för bilfrälsta. Medlemmarna har blivit gamla och grå, men greppet om ratten är lika fast.
En liten Subaru Justy rullar in på grusplanen framför Ljungheda föreningslokal. Ur förarsätet skuttar en medelålders man. På passagerarsidan kränger sig en ännu äldre herre ut med stor möda. Det är Rolf Felin, hedersordförande i Ungdomsföreningarnas automobilklubb Ufak. Och även om han har svårt att ta sig ur bilen är han fortfarande en tuff jäkel bakom ratten.
Felin har varit med i föreningen sedan starten för femtio år sedan. Det har även Börje Forsberg, känd aktivist från Mellersta Kyrkslätts ungdoms- och bygdeförening. Killen som kör Subarun – Bengt Ölander – är minstingen i gänget, men frågan är om han inte är den som har bäst koll på föreningens historia. Han har nämligen sammanställt och skrivit största delen av föreningens jubileumshistorik, Snurr på hjulen.
Oavsett om man läser historiken eller hör de tre gubbarna tala är en sak säker: De här killarna har haft – och har – roligt. De var inga brylkrämade hårdingar i läderjackor som i Grease, utan ett gäng mysiga helyllekillar med oljiga fingrar.
– Det var mycket familjebetonat på den tiden, säger Börje Forsberg.
– Vi ordnade familjerallyn. Man åkte i par. Jag vet åtminstone ett par där bägge halvorna tävlade, och de är fortfarande tillsammans.
"Inte riktigt sexigt"
Med glimmande ögon talar de om hur de deltog i familjerallyn under det glada 60-talet. Hur de byggde en 30 meters elektrifierad bilbana för leksaksbilar. Hur de ordnade limbo för sina fordon – en tävling där du skulle gissa hur bred din bil var och köra mellan två stolpar. Något som resulterade i flera trasiga backspeglar.
Men under nostalgin finns en underton av oro för framtiden.
– Med tanke på Ufaks storlek är vi en aktiv förening. Men det är lite absurt att vi talar om att vi är en ungdomsförening. Vi har uppenbara problem med nyrekryteringen. Det är inte riktigt sexigt, säger Bengt Ölander.
Skruvades i varje garage
När de olika ungdomsföreningarna i huvudstadsregionen gick samman för att bilda Ufak 1963 var bilismen hetare än hett. Det skruvades och pillades i varje garage. I dag, när Kyrkslätt har blivit en mer urban kommun, är förutsättningarna inte lika goda.
– Vi pratade faktiskt om det här när vi kom körande med Rolf. I de nya kvarter som byggs finns inga garage, säger Ölander.
Han tror att det växande intresset för mopeder kunde vara en inkörsport till Ufaks verksamhet.
– Jag tror det här skulle vara bra för många unga som har hamnat på glid. Att de får göra något med sina händer, säger Rolf Felin.
Ett annat problem är de allt striktare bestämmelserna om vad man får och inte får göra med sina bilar. Ölanders Subaru Justy från 1990 är förstärkt med pansar och modifierad på flera andra vis. Han nickar mot Västisbilen, en relativt ny Toyota.
– Tar man din tjänstevagn ska allt vara beviljat och besiktat. Finland har alldeles för hårda regler. Läser man svenska tidningar som Wheels ser man sådana funderingar – de har det mycket friare där, säger Ölander.
Lagstiftningen sätter käppar i hjulet
Herrarna glider in på ämnet bilorientering, en motorsport som de alla har tävlat i. Det låter som något från tv-serien Top Gear. Man kör över stock och sten – längs skogsvägar, i sandgropar, över fält. Såväl Felin som Ölander tävlar fortfarande aktivt. En karta från en tävling i Kangasala i somras åker fram. Gubbarna böjer sig över den och mumlar inlevelsefullt.
Men också här sätter lagstiftningen käppar i hjulet. De får inte längre låna militärens mark. Och:
– Det här vet jag inte om du ska skriva, men vi har märkt att det i varje väglag finns någon grön som motsätter sig att vi tävlar, knotar Ölander.
Skrockande börjar de tala om en traktor som oförklarligt dök upp mitt under ett lopp och spärrade av vägen. Jag smyger i väg till min tjänstevagn, sneglar på dem i backspegeln och tänker att ett gäng så där sega gamla T-Fordar säkert kommer att vara kvar om ytterligare femtio år.
Rättelse: Rolf Felin hade blivit Helin i misstag. Nu är hans efternamn rättat.