Hangö gymnasium höll förstaplatsen
Hangö gymnasium behöll sin första plats i FNB:s gymnasiejämförelse där de betyg vårens och höstens studenter fick i studentexamen jämfördes med ingångsnivån.
Valtimo gymnasium i Norra Karelen och Savukoski gymnasium i Lappland kom på andra och tredje plats.
I våras gjorde FNB en motsvarande rankning som endast omfattade vårens studenter. Nu omfattar jämförelsen hela årets studenter.
Hangö gymnasium var bäst också för ett år sedan när FNB gjorde en likadan jämförelse för första gången. Gymnasiet behöll första platsen tack vare vårens studenter eftersom ingen avlade studentexamen vid gymnasiet i höst.
Ingen blev student i höst i Valtimo eller Savukoski heller.
Skolornas placeringar kan variera mycket under olika år. Bara fyra skolor placerade sig bland de tio bästa både i år och i fjol, medan en del skolors placeringar ändrades med flera tiotal.
Skillnaderna mellan de skolor som placerar sig i mitten på listan är små. Det är framför allt i de små skolorna som placeringarna varierar kraftigt och det finns många små gymnasier både i toppen och på de sista platserna.
"Alla skillnader syns inte"
Att beakta elevernas ingångsnivå vid jämförelsen av gymnasier är ett minimikrav, säger ordföranden för studentexamensnämnden, professor Patrik Scheinin.
Men också en sådan jämförelse har sina blinda punkter, säger han.
Forskning visar att grundskolans avgångsbetyg inte alltid är jämförbara mellan skolorna. Dessutom skiljer sig gymnasiernas kursutbud till en del från varandra.
Det finns också skillnader i vilka ämnen eleverna väljer att avlägga obligatoriska prov i. I en del skolor väljer eleverna oftare kombinationer av svåra ämnen, säger Scheinin.
– Skillnaderna mellan gymnasierna är större än en sådan här jämförelse visar. Men det är svårt att bedöma hur stora skillnaderna är.
Scheinin konstaterar att det är naturligt med stora variationer i fråga om små skolor. Om en stor skolas placering ändras mycket kan det ha en starkare koppling till förändrad kvalitet.
I jämförelsen beaktades inte antalet abiturienter som inte klarade av studentexamen. Andelen varierar mellan skolorna och skillnaderna kan vara stora.
"Stödtjänst"
Finlands gymnasistförbund gillar inte rankning av gymnasier.
Ordföranden Daniel Sazonov säger att rankningslistorna i viss mån kan påverka valet av gymnasium. Men gymnasiets läge och kursutbud har en större betydelse, säger han.
– Vi har själva betonat bedömningen av till exempel kursutbudet, möjligheterna att specialisera sig och vilka stödtjänster som erbjuds eleverna. De här är kriterierna för ett högklassigt gymnasium, säger Sazonov.
Scheinin säger att möjligt sätt att mäta kvaliteten i gymnasieundervisningen är att göra som med grundskolorna: man väljer ett antal skolor och testar elevernas kunskap inom önskade ämnen och delområden.
– Då skulle alla gymnasieelever genomgå samma test. I studentexamen väljer de olika kombinationer av prov.