EU vill inte fatta beslut om LNG-terminalen
Ingå och estniska Paldiski är låsta i en dragkamp om LNG-gasterminalen. Men EU-kommissionen säger att den inte kan fatta det avgörande beslutet om vilket land som får jättesatsningen. Samtidigt tickar klockan för när projektpengarna ska delas ut.
– Kommissionen anser att Finland och Estland borde komma överens sinsemellan. Energikommissionären vill inte vara den som avgör, även om det på goda grunder borde vara han som gör det.
Det säger Europaparlamentarikern Nils Torvalds (SFP). Han är oroad över att beslutet nu drar ut på tiden.
– Det finns ingen deadline som direkt berör beslutet. Det besvärliga är att EU:s projektpengar snart ska delas ut och då finns det en risk att de går till andra projekt om vi inte löser frågan i tid.
Viktigt för Ingå
LNG-gasterminalen är en jätteinvestering på 500 miljoner euro. Allt pekar mot att det är Ingå som får står värd för gasterminalen om den byggs i Finland. Det är ett extremt viktigt projekt för kommunen, som tidigare i år skakades av beskedet om nedläggningen av Fortums kolkraftverk.
– Ingå kommun har sagt att man är beredd att snabbt få alla beslut som gäller planeringen igenom. Det är viktigt i kapplöpningen med Paldiski. Esterna säger att de är snabbare – det har de inga bevis för. De har varit lite ohederliga i förhandlingarna, säger Torvalds.
Energikommissionär Günther Oettinger från Tyskland, som har LNG-frågan på sitt bord, svarar inte själv på VN:s frågor. Det gör däremot hans talesperson Marlene Holzner. Enligt henne är det inget märkligt med att EU inte fattar ett beslut i frågan.
– Det är inte upp till oss att säga om en medlemsstat ska bygga eller inte bygga. Vår uppgift är att övervaka marknaden och fastställa att alla krav uppfylls.
Men om Finland och Estland står och skriker till varandra och sliter i LNG-terminalen, vem ska då avgöra?
– Du måste fråga dem vad deras plan nu är. Ditt lands problem är att ni är en ö. Ni är isolerade och beroende av import. Det är nu upp till era politiker att göra uträkningar. En stor LNG-terminal är en enorm investering för ert land. Tyskland, med sina 80 miljoner invånare, kan bygga hur många LNG-terminaler som helst, men för Finland och de baltiska länder gäller det att komma fram till en ekonomiskt hållbar lösning som båda är överens om.
Så ni kan inte avgöra i frågan?
– Nej, nej, det är inte vår roll. Vi kan inte ens göra det lagligt sett, säger Marlene Holzer.
Behöver ett beslut i vår
I Finland är det näringsminister Jan Vapaavuori (Saml) som ansvarar för LNG-projektet. Han är själv förhindrad att ställa upp med en kommentar, men energirådet Herkko Plip från arbets- och näringsministeriet svarar i hans ställe. Han säger att budet är att Vapaavuori och hans estniska kollega Juhan Parts har bett EU-kommissionen om hjälp i frågan, eftersom LNG-terminalen är en så het potatis.
– Vi ska ansöka om projektpengar i vår. Till dess borde vi ha ett beslut, säger Plip.
Nils Torvalds medarbetare Mats Löfström, som är involverad i LNG-fallet, säger att det är "intressant" att energikommissionens talesperson Marlene Holzner svarar att kommissionen inte har laglig rätt att avgöra i frågan.
– Det har ju varit huvudgrejen tidigare. Att kommissionen tar över om Finland och Estland inte kan komma överens. Men nu säger Oettingers talesperson att det inte finns juridiska möjligheter ... Det måste gå att lösa på något vis.
Löfström säger att han förstår att kommissionen gärna svarar undvikande.
– Det är en 500 miljoner euros investering, nästan en procent av Finlands statsbudget. Den som drar det kortare strået blir så klart besviken. Jag förstår att kommissionen inte vill få en arg statsminister flåsande i nacken. När vi talar om att Microsoft ska bygga serverterminaler för 100 miljoner euro är det en stor investering, men lite i jämförelse med det här. Man ser inte ofta sådana här investeringar i Finland.
"Ingås hamn är bättre"
Torvalds säger att all fakta talar för att Finland och Ingå borde få terminalen.
– Finland är i ett europeiskt hänseende en ö. Vi är beroende av sjötransporter på ett annat sätt än Estland. Vi har en industri som använder naturgas och vi har en större handelsflotta än Estland.
Hamnen i Ingå är dessutom ypperlig för ändamålet, framhåller han.
– Det är en skyddad hamn, den har en jättedjup farled. Om man ser på sjökorten är den på vissa ställen 16 meter djup. Det är en bra hamn som bara behöver förstoras lite, medan Paldiskis hamn är öppen för vinden. Nordvästvinden blåser rakt in.
Nästa steg är att alla finländska medlemmar i EU-parlamentet ska skicka ett brev till energikommissionär Günther Oettinger för att pressa honom, uppger Nils Torvalds.