Matkahuolto missnöjt med resecentret
Ekenäs resecenter slog upp dörrarna för en dryg vecka sedan. Såväl personal som resenärer var nöjda med den restaurerade byggnaden. När verksamheten nu pågått en tid har ljudet i skällan fått annan klang.
Raseborg I den ena ändan av byggnaden verkar Matkahuoltos serviceställe som har hand om bland annat paketleveranser. På servicestället anser man att utrymmena inte alls lämpar sig för den verksamhet Matkahuolto driver.
– Visst är det mysigt men det här utrymmet lämpar sig endast för biljettförsäljning, säger Nina Grönholm som arbetar på servicestället.
Ett av de största problemen är rampen som leder upp till själva byggnaden. Den tid det tar att förflytta leveranserna mellan byggnaden och bussen är alltför lång. Paketen hinner få fuktskador om det regnar eller snöar.
– På vintern kommer det att bli problem. Bussarna och själva byggnaden är på olika nivåer och då blir det tungt att knuffa en kärra med 200 kilos last i uppförsbacke, säger Grönholm.
Dörren till huvudingången är runt en halv meter bred. Där ska majoriteten av kunderna röra sig ut och in med sina paket. Att dörren är på tok för liten vittnar egenföretagaren Mikael Österholm om.
– Den är nog otroligt trång den där dörren. Man vill inte vrida och vända något extra på sina paket, säger Österholm som får bära ut två stora lampor via rampdörren.
Österholm och Matkahuoltos personal är inte de enda som har märkt att utrymmena och området är opraktiskt. På Wikströms busstrafik har man också noterat problemen.
– Dörren är inte den vänligaste för leveranser precis, säger Ralf Wikström.
Wikström har i egenskap av busschaufför också lagt märke till att det vid rusningstid blir ordentlig trängsel på området.
– När det står mellan tre och fem bussar som alla ska stanna och plocka upp resenärer så blir det en otrolig trängsel. På förra stället hade vi mycket mera utrymme och där gick även lastningen av leveranser smidigare, säger Wikström.
Wikström tror att det nog blir bättre med tiden när folk blir vana med förändringen. Men han skulle gärna se att det skulle finnas en liten taxistation i närheten.
– Det kallas resecenter och då ska man inte glömma bort att det finns många som måste ta sig vidare med taxi från stationen. Bara man får dit en taxistation är jag riktigt nöjd, säger Wikström.
En salig soppa
Frågan många ställer sig är hur en nyrestaurerad byggnad har så här många problem.
Matkahuolto är ett statligt ägt företag. Servicestället i resecentret är underställt Matkahuolto men verksamheten sköts av ett privat företag. Företagets delägare Sara Österlund menar att det finns många aspekter som inverkat på att servicestället har
problem i nuläget.
– När vi köpte företaget i våras var byggprojektet redan i ett sådant skede att vi inte längre hade möjlighet att påverka utrymmena, dörrarna och rampen, säger Österlund.
– Raseborgs stad hade under den förra ägarens tid tagit beslut om att servicestället skulle flyttas till den gamla järnvägsstationen. Vi hade ingen möjlighet att påverka det beslutet, säger Österlund.
Raseborgs stad har tillsammans med företagets representant och Matkahuoltos fastighetschef planerat servicestället.
– Matkahuolto och företagets representant har varit med sedan första början. Representanten har bytts ut ett antal gånger i och med ägarbyte och även Matkahuoltos representant har bytts ut, säger fastighetschef Kjell Holmqvist på Raseborgs stad.
Holmqvist anser att diskussionerna har gått problemfritt till och att alla parter har varit tillmötesgående och godkänt projektet.
Enligt Holmqvist har inga klagomål angående resecentret kommit till hans kännedom.