Staden gav otydlig info om socialbyrån
Raseborg säger på sin hemsida att det funnits delvis missvisande information i pressen om Karis-Pojo socialbyrå. Den missvisande informationen fanns i stadens egen annons.
I Västra Nyland 12.11 ingick en insändare av Jeanette Pajunen, produktionschef, och Eivor Österlund-Holmqvist, chef för social service i Raseborg där de säger att den information som gått ut till invånarna om Karis-Pojo socialbyrå har delvis varit missvisande. I insändaren säger man att "man får intrycket att Karis-Pojo socialbyrå stänger så är inte fallet".
På stadens hemsida står det att den information som funnits i pressen under veckoslutet har delvis varit missvisande.
I en annons i VN den 9.11 informerar staden att: Socialservicen byter adress. I annonsen framgår vidare att "kanslifunktionerna vid Karis-Pojo socialbyrå stängs fr.o.m 18.11.2013".
Är det någon annan än staden som spritt fel information?
– Det är vi själva som varit otydliga i vår information. Den som skrev texten tänkte säkert inte på att det kan uppstå missförstånd utifrån formuleringarna. Jag hade inte sett texten som gått ut, säger Jeanette Pajunen.
Hon har full förståelse för att en lekman inte förstår att det bara är kanslifunktionerna som koncentreras till Ekenäs.
Vad ska ni göra i framtiden för att bli tydligare?
– Vi får ta lärdom av det skedda, vi måste alltid försöka se på informationen utifrån och vara klara och tydliga och använda ett språkbruk som de berörda förstår.
Hon anser att det viktigaste i annonsen var informationen som gällde socialbyråns nya adress.
– De klienter vid socialbyrån som är vana att få sina ärenden skötta på stadshuset i Ekenäs ska efter den 18 november få sina ärenden skötta på Ekåsen-området dit socialbyrån flyttar.
I annonsen fanns inte heller några kontaktuppgifter. Pajunen känner inte till varför det saknades till exempel telefonnummer.
– Det borde finnas telefonnummer som man kan ringa om det finns oklarheter. Det är definitivt en brist att det inte fanns där.