För den prismedvetna lönar det sig att var medveten om alternativen att beställa taxi i regionen. Foto: Mira Strandberg

Telefonsamtal gör taxiresan dyrare

Numren bedrar – också ett vanligt trådnummer kan vara ett servicenummer. I Västnyland råder ingen enhetlighet i taxisystemen.

– Det bästa skulle vara om vi alla kunde samsas under ett och samma nummer som fungerar på ett större distrikt. Men då måste också alla som har taxitillstånd ta sitt ansvar, säger taxiföretagaren Mats Malmberg i Karis.

Nu är taxiföretagarna i regionen splittrade och numren många. I Ekenäs, Karis och Hangö är det ändå betydligt billigare att ringa efter en taxi än i Kyrkslätt och Sjundeå. En telefonbeställning kostar nämligen 99 cent per samtal plus lokalnätsavgift. Andra servicenummer kan vara betydligt dyrare. 
– Jag blev helt chockad när jag fick min telefonräkning. Det stod att jag hade ringt till kostsamma servicenummer. Det brukar jag aldrig göra så jag bad om en specifikation av telefonbolaget, säger Anna Markelin.

Det visade sig att summan kom från de två samtal hon ringt till taxibolaget Kajon för att beställa en taxi från sommarstället i Porkala till flygplatsen.
– Jag förstod ingenting. Jag hade googlat efter ett nummer till taxi Kyrkslätt och högst upp fanns en länk som sedan gick till Kajons hemsida. Där fanns ingen information om att det kostade något att ringa taxinumret.

Värt sitt pris
Beställer man en taxi via Kajons servicenummer kostar det nämligen 1,95 euro per minut plus lokalnätsavgift. En närmare koll av bolagets webbplats visar att samtalsavgifterna bara nämns på ingångssidan, som är på finska. På de svenska och engelska sidorna saknas prisuppgifter helt. Klickar man sig lite framåt på de svenska sidorna hittar man också uppgifter om att samtalet kostar 1,40 euro per minut.

Kajons vd Jari Kujala har inte noterat bristerna.
– Vi måste tydligen gå igenom de svenska sidorna. Om där finns så där gamla prisuppgifter måste vi naturligtvis korrigera dem.

Priset har varit detsamma i flera år och Kujala tycker att ersättningen ligger på rätt nivå.
– Om samtalet leder till att kunderna får det de vill ha så är det en skälig summa. Vi har bilar för mycket specifika behov. Det innebär att beställningsprocessen räcker längre.

Många kanaler
För den prismedvetna lönar det sig att tänka efter hur man beställer sin taxi. I Kyrkslätt och Sjundeå kan man också välja att ringa taxibolaget Lähitaksi. Då kostar samtalet bara 1,16 euro per minut plus lokalnätsavgift. Prisskillnaden motiverar Kujala med fordonsparken.
– Största delen av våra bilar är specialfordon som är större än vanliga personbilar. De har plats för flera personer och kan ha sitsar både i färdriktningen och med ryggen mot färdriktningen. Vi har också beredskap för handikapptransporter.

Väljer man att beställa sin taxi på nätet debiterar Kajon ingen avgift.
– Då gör kunden själv det specifikationsjobb som våra kundbetjänare gör när man ringer oss. Efter att kunden tryckt på enter är beställningen helt likvärdig med dem som görs av våra anställda.

Det betyder att en krogkväll likaväl kan avslutas genom att fylla i en taxibeställning på webben som att slå det dyra numret. Taxin ska komma lika snabbt i båda alternativen.

Via Lähitaksi går det också att beställa en taxi per textmeddelande. Då kostar beställningen 1,70 euro.