Ajax behöver en meter vatten för att tryggt ta sig fram, berättar Andreas Hindrén. Foto: Niclas Erlin

Endast muddring räddar inte hamnen

Ska Södra viken i Ekenäs hållas i skick för småbåtstrafik räcker det inte att muddra hamnbassängen. Också farleden borde fördjupas. Därtill är kajerna snart i behov av förnyelse.

Raseborgs stads tillstånd att muddra Södra viken i Ekenäs gäller inte längre. Regionförvaltningsverket har inte sett någon orsak att förlänga den så kallade projekttiden under vilken muddringen hade kunnat utföras.

Det var ursprungligen Ekenäs stad som år 2000 fick lov att muddra hamnbassängen. Tiden för när arbetet ska utföras har förlängts två gånger, 2003 och 2008. Enligt beslutet från 2008 förlängdes tiden till den 29 mars i år.

Raseborg sökte i vintras om ytterligare förlängning av tiden, men nu fick Regionförvaltningsverket alltså nog. Muddringen har inte ens påbörjats, så det finns inga särskilda skäl att ge ytterligare respit, konstaterar verket i sitt beslut som spikades den 26 augusti. 
– Det betyder i praktiken att vi måste söka om nytt lov ifall vi vill muddra där i framtiden, säger Jan Gröndahl som är teknisk direktör i Raseborg.

Han poängterar att problematiken kring Södra viken handlar om mer än bara en muddring av hamnbassängen. Till helheten hör också kajkanterna som snart borde förnyas, samt farleden vars minsta djup är endast en knapp meter. Något lov att fördjupa den finns inte.
– Problematiken består av tre element. Att endast lösa ett av dem löser inte helhetsproblemet, säger Gröndahl.


Del av större helhet

Samhällstekniska nämnden får nu ta del av Regionförvaltningsverkets beslut. Förslag till vidare åtgärder är inte aktuella i det här skedet, säger Gröndahl.
Frågan kan inte behandlas lösryckt ur ett större sammanhang, förklarar han. Görs det en investering ska den ingå i en mer långsiktig planering. Hela stadens infrastruktur måste tas i beaktande, säger han.

Jan Gröndahl konstaterar att Södra viken inte hör till de mest akuta frågorna, men att staden inom överskådlig framtid måste ta ställning till i vilken riktning utvecklingen där ska gå.
– Behovet att muddra är uppenbart om vi vill bevara den befintliga kulturmiljön med båtar i hamnen.
Samtidigt är det en stor ekonomisk fråga, säger Gröndahl.


Små marginaler

Ekenäs sjöräddares tio meter långa båt Ajax har ett djupgående på 0,8 meter och behöver en meter vatten för att tryggt kunna ta sig fram. Den står förtöjd vid en av kajerna i Södra viken, där föreningens mindre räddningsbåt normalt också är stationerad.

Båda drivs med vattenjet i stället för propeller. Ju grundare vatten, desto mera slam och partiklar riskerar att sugas igenom aggregatet då man rör sig.
– Vi kör sakta här, men visst rör det om bottnen när man kommer in. Det är inte bra för vattenjetarna, säger föreningens ordförande Andreas Hindrén.

Hittills har det anspråkslösa djupet ändå inte satt sådana begränsningar att föreningen av den orsaken funderat på en flytt till någon annan hamn.
– Men visst finns det behov av muddring om man vill fortsätta med hamnverksamhet här.


Läs mer i fredagens VN/eVN.