2013 blir ett toppår för långtradartrafiken i Hangö hamn och budgeten är positiv. Foto: Christoffer Holm

Rekordår och utvidgning bakom knuten

Svaveldirektiv, nya strukturer och snabba ryck i transportbranschen. Hangö hamn måste ständigt vara alert. Koverhar är dessutom fortsättningsvis intressant.

Hangö står i år inför ett rekordår inom långtradar- och trailertrafiken genom hamnen. Dessutom finns det potential inom containertrafiken, och till och med möjlighet att utvidga hamnverksamheten. Det sistnämnda kräver dock en stor investering. Hangö hamn behöver Koverhar.

– Det är en bra hamn och dessutom i riktigt bra skick, så varför inte?
Det säger Hangö hamns hamndirektör Paavo Lyytikäinen.


Bra plats, nya varor

Hangö hamn har länge stått inför ett utvidgningsbehov. Läget mitt i staden har sina begränsningar. Farleder, utrymme för kajplatser och miljöbestämmelser inverkar. Att köpa hamnen och mark i Koverhar väckte därför snabbt ett intresse. Det intresset kvarstår.

– Utan vidare. Vem man än pratar med här i hamnen skulle säga detsamma, menar Lyytikäinen.

Den dalande bilimporten må ha lämnat tomma asfaltplaner efter sig, redo att utnyttja för annat, men det främsta intresset för Koverhar grundar sig på att hamnen skulle kunna utvidga sin verksamhet.

Enligt Lyytikäinen skulle bulkgods och massaprodukter vara möjligheter och Hangös läge skulle kunna locka, bland annat i och med de nya svaveldirektiven.
– Operatörerna i de branscherna kommer också att söka de billigaste vägarna.


Trailers nu, container sen

Just nu står hamnen i alla fall inför en glansperiod. Bilimportens rekordår verkar få en efterföljare i långtradartrafiken. I juli rullade drygt 11 000 trailers och långtradare genom Hangö hamn. Jämfört med perioden januari-juli i fjol har den grenen växt med 27 procent.

– Om det fortsätter så här kommer transporten på gummihjul göra rekord i år, säger Lyytikäinen.

Containertrafiken har också potential. I dagens läge fraktas runt 5 000 containrar genom Hangö per månad. Det innebär att Hangö är Finlands fjärde största containerhamn.

– Det talas allt mer om att containertrafiken tar över som ett mer modernt transportsätt. Hittills är det ändå trailers som gällt på Östersjön.


Landsvägen tar över

Allt mera varor genom Hangö hamn går också på gummihjul. För hamnen innebär det en omstrukturering men inkomsterna är desamma. Långtradare tar över allt fler transporter som tidigare kommit på räls. 

För hamnen är det inte någon större skillnad om varorna kommer via järnväg eller landsväg. Mängden gods avgör inkomsterna.

– Det är inte vilken kärra det är frågan om som är avgörande. Varuavgifterna utgör de största inkomsterna, så mängden varor är det viktiga, säger hamnmästare Timo Sjösten.

Vid sidan av hur mycket varor som rullar in och ut ur Hangö hamn är även fartygsanlöpen av betydelse för inkomsterna.

Varje vecka anlöper nästan 30 fartyg Hangö hamn. De utgör den andra stora inkomstkällan för hamnen.
– Det är klart att anlöpen står för sitt, säger Sjösten.


Läs mer i fredagens VN/eVN.