Skåldöfärjan. VN-arkiv/Nina Ahtola

Lagstadgade pauser försenar färjan

Skåldöfärjans tidtabell irriterar både öbor och sommargäster. Resenärer klagar på att färjan alltid är sen, men färjföretaget säger att det inte finns mycket de kan göra åt saken.

Enligt Carina Stenvall har man tidigare kunnat räkna med att färjan avgår enligt tidtabellen, men under de senaste två somrarna har verkligheten varit en annan. Hon är medveten om att färjpersonalen måste ha sina lagstadgade pauser, men hon förundrar sig över att pauserna alltid infaller då trafiken är som livligast.


Paus i livlig trafik

– Pauserna orsakar att färjorna går hur de vill. Det uppstår långa köer och när kön är som längst tar personalen en 20 minuters paus.

När problemen började sommaren 2012 kontaktade Carina Stenvall företaget Finferries, som driver färjtrafiken till Skåldö. Eftersom inga tecken på förbättring syntes i år tog hon i somras kontakt på nytt. Hennes kritik fick denna gång ett automatsvar som hävdade att färjan kör skytteltrafik ifall det bildas kö.

– Det stämmer inte. Färjpersonalen tar pauser trots köbildning och när de äntligen fått hela kön avklarad är det dags för paus igen.


Lagstadgade pauser

Håkan Forsman, trafikchef på Finferries, säger att antalet tidtabellsenliga turer per dygn på Skåldöfärjan inte har ändrat.
– Färjornas servicenivå bestäms av Närings, trafik- och miljöcentralen. Där ingår bland annat hur många tidtabellsenliga turer färjan skall köra under ett dygn.

Han säger att det är arbetarskyddsmyndigheterna som varit i en avgörande roll då de nya pauserna infördes. Arbetarskyddsmyndigheterna hade påtalat att färjpersonalen inte fick tillräckligt med pauser.
– Personalen har rätt till två pauser på 20 minuter per arbetsskift.

Han berättar att man kom fram till att det rådande pausschemat stör färjtrafiken och resenärerna minst.



Läs mer i dagens VN/eVN.