Niklas Rosvall och Theo Laakso sköter om ruljangsen på förstorade Österjö port. FOTO: KRISTOFFER NÖJD

Större marina för större båtar

Under helgen gjordes den sista ruschen. Den här veckan ska det vara klart för båtarna att glida in i förstorade och förnyade Östersjö port.

Nu ska invånarna i Hangö få sova sött. De sista sprängningarna i Östra hamnen gjordes natten till lördagen. Efter att de lösa stenbumlingarna hade bärgats från sprängningsplatsen fick Östersjö port tillgång till det sista vattenområdet. Under helgens lopp bogserade man dit två enorma pontonbryggor. Den här veckan ska alla bryggor vara försedda med elektricitet.

– Trots att muddringsarbetet drog ut på tiden är vi ungefär i tidtabell. Entreprenören har visat prov på kämpaglöd och har jobbat dygnet runt, säger Niklas Rosvall, vd för Östersjö port.

Han vill inte kommentera tilläggsanslaget på 300 000 euro som muddringen krävde.
– Jag är fel person att säga någonting om det. Det är stadens sak.

Efter den första utvidgningen som nu blir klar får Östersjö port 55 nya båtplatser plus 100 meter långsidesparkering. 

Hamnkapten Theo Laakso säger att de avslutande arbetena infaller lägligt den sista lugna veckan före båtsäsongen i Hangö kör i gång på allvar veckan innan midsommar. 
– Men det är speciellt under regattahelgen som de nya båtplatserna kommer att underlätta vårt jobb, säger han.

Ett knappt tjugotal av platserna är till och med 6–7 meter breda, de hör till de största i landet. Där kan man förtöja till och med 80 fot långa båtar.
– Båtarna blir större hela tiden. Det här är precis vad som behövdes, säger Laakso.


Tre år på nacken

Niklas Rosvall säger att aktieförsäljningen har kommit bra i gång.
– Överraskande bra med tanke på de ekonomiskt svåra tiderna. Det finns ett stort intresse för Hangö och Östersjö port.

Rosvall ser förnyade Östersjö port som ett stort tillskott till hela det finländska båtlivet.
– Det här stärker Hangös ställning som en av de största hamnarna för fritidsbåtar i Finland. Vi väntar oss massor av nya kunder och aktieägare som med sina uppköp av varor och tjänster ger ett tillskott till ekonomin i staden, säger han.

Det har gått tre år sedan Rosvall började fundera på en utvidgning av Östersjö port.
– Sådana här enorma projekt sker inte över en natt.

Liksom jord- och vattenbyggnadsentreprenören har Rosvall jobbat så gott som dygnet runt på sistone. Men nu sover han gott om nätterna.  
– Jag tror att det kommer att bli en mycket bra båtsäsong i år. 


Läs mer i dagens VN/eVN.