På övre våningen i gårdsbyggnaden vid sitt bostadshus har Marcus Grönholm inrett ett museum med bilar han kört under sin karriär och en mängd prylar från sina rallyår. Foto: Mira Strandberg

Grönholm gjorde sig till museiföremål

Sju bilar, 62 champagnedränkta kepsar och mängder av minnen finns samlade i Marcus Grönholms privata museum över en framgångsrik karriär. Men någon ny turistattraktion ska Ingå inte räkna med.

– Tänk att det faktiskt är så länge sedan, säger Marcus Grönholm när han blickar ut över den samling med grejer från sin karriär som han samlat ihop.
Han verkar inte riktigt ha förlikat sig vid tanken på att han är ett museiföremål, och något museum i egentlig betydelse är det inte heller som han skapat i gårdsbyggnaden vid sitt hus.
– Jag ville få ordning på alla grejer jag hade i skåpen här och där. Att det kallas för museum var inte meningen från början, men i byggnadslovet till det här huset användes begreppet som arbetsnamn. Det har levt vidare, säger han
Men den som vill bekanta sig med Marcus Grönholms museum får räkna med att göra det i anslutning till någon av de andra tjänster Grönholm erbjuder genom sitt företag.
– Jag kommer inte att springa här och öppna dörrarna för folk bara för det här, för det har jag ingen möjlighet att hinna med. Jag tar emot grupper som också gör något annat här hos mig.

Favoritbilen
Stommen till samlingen bestod ursprungligen av några gamla bilar Grönholm hade i sitt garage.
– Sen har jag samlat bilar som jag har kört med själv.
Förutom de bilar som redan finns på loftet har Grönholm lokaliserat två andra bilar.
– En gammal Lancia från 1989 hittade jag i ett garage i Hangö. Den restaureras nu. Och så fattas en Peugeot som jag vann mitt andra VM med 2002.
Just Peugeot är det bilmärke Grönholm har de starkaste banden till, i och med att hans favoritbil var den Peugeot 206 som han vann sitt första VM-guld med år 2000. Den har sin givna plats i samlingen, både i naturlig storlek och i miniatyr.

Första bilen
Här finns också en Toyota från 1990 som restaurerats från rishög till nästan sin forna glans, och en gammal Fiat Abarth med ett gammalt fotografi på vindrutan.
– Min pappa hade en sådan. På bilden kör han i Jyväskylä 1980. Den har ett jäkla tufft ljud när den startar.
1980-talet representeras också av en modell på den bil som Grönholm körde i sitt första rally, Hundra-rally i Karis 1987.
– Jag vet inte var den riktiga finns, men jag fick i varje fall en miniatyr, säger han.

Buckla av prins Albert
 

Bland de mera udda prylarna kan nämnas körhandskar med Grönholms namnteckning och en hel vägg med kepsar.
Priser av olika slag finns här självfallet också, men inga av de riktigt stora höjdarna.
– De största bucklorna ville teamen hålla, så de finns inte här. Men visst finns här också några fina, säger han och lyfter upp en pokal från Monte Carlo-rallyt 2006.
– Den tog jag emot av prins Albert själv.