Sinikka Katajamäki, som pendlar till Helsingfors, önskar att färjan skulle gå oftare. Foto: Niclas Erlin

”Hoppas det byggs en bro”

Skåldöbon Elisabet Ingberg är förargad över att invånarna inte informerades i tid om de nya reglerna för förtur till färjan. Flera år framöver råder det nu ett system där gamla förturslov används parallellt med de nya, striktare loven.

De nya reglerna för Skåldöfärjan får kritik. Förtur på basis av stadigvarande boningsort ges numera enbart för arbetsresor. Därtill höjdes avgifterna för loven med det dubbla, så att förtursrätten för en fyraårsperiod numera kostar 180 euro.

Elisabet Ingberg jobbar på Västra Nylands sjukhus och behöver förtursrätten för att garanterat hinna i tid till jobbet. Också hennes familjemedlemmar har behövt och skulle även i framtiden ha behov av förtur.
– Vi har bott här i 30 år och det har aldrig varit något problem med loven. Men nu känns det som om man skulle vilja klämma till de fast bosatta i skärgården.
Hennes eget förturslov gick ut vid årsskiftet och nu överväger hon att inte alls anhålla om ett nytt.
Då hon fick nys om de nya reglerna var de redan i praktiken i kraft. Samtidigt finns det personer som strax innan årsskiftet hann förnya sina lov och som nu fyra år framöver kan rulla in i förtursfilen enligt de gamla principerna.
– Det finns ingen demokrati i det här.

Föredrar en bro
Sinikka Katajamäki står i färjkön och väntar på att få åka över till Skåldö. Till hon jobbar i Helsingfors.
Hon har ingen förtursrätt. Det är något hon ogärna betalar för.
Det betyder inte att hon gillar att stå i kö. Tvärtom. I dagens läge tillbringar hon alldeles tillräcklig med tid i kön. Hon önskar att färjan kunde gå med tätare intervaller.
– Jag hoppas att det byggs en bro över sundet.
Den åsikten delar hon med Elisabet Ingberg.

Ska täcka kostnader
Avgifterna för förturerna på färjorna ska täcka de administrativa kostnader som tjänsten leder till inom förvaltningen, förklarar utvecklingschef Timo Vähämaa vid Egentliga Finlands Närings-, trafik-, och miljöcentral, som sköter förtursfrågorna för hela landet.
– Förturerna är så kallade offentligrättsliga prestationer och de ska till hundra procent täckas av avgifter. Hittills har avgifterna täckt ungefär hälften av kostnaderna. Priserna har länge varit desamma utan att höjas.


Läs mer i dagens VN/eVN.