Kommunala förtroendeuppdrag kräver mycket mer än bara faktisk mötestid. Förberedelser, som att läsa listor och sätta sig in i ärenden, är tidskrävande. Foto: Johan Kvarnström

Kommunalpolitik kan sluka mycket tid

Vad demokratin skall få kosta, och hur stora kommunerna skall vara för att kunna ha avlönade politiker har varit ganska tabubelagda frågor i Finland, säger Linnea Henriksson.

Hon har själv, mer av personligt intresse och som forskare än som politiker, noga fört anteckning över hur mycket tid hon satt ner på sina förtroendeuppdrag i Raseborg.
I år har hon som framför allt fullmäktigeledamot, stadsstyrelsemedlem och medlem av stadgekommittén lagt ner ungefär 750 timmar på sina uppdrag.
Vad kan man då dra för slutsatser av resultatet?
Det är mycket tid, nästan som ett halvtidsjobb. För en del kan det vara ännu mer, men arvode utbetalas bara för mötestid. I Esbo betalas 300 euro per fullmäktigemöte och det kan låta mycket om man ser på bara mötestiden, men om man räknar med förberedelser blir timlönen inte stor någonstans.

Tydligt mönster
Forskare Siv Sandberg vid Åbo Akademi har undersökt politikers tidsanvändning och konstaterar att arbetsmängden stiger med ökat antal invånare, och arvodena likaså.
Sambandet är ganska linjärt, men vid 20 000 invånare sker ändå ett tydligt hopp.
– I kommuner med mer än 20 00 invånare använde kommunstyrelsemedlemmar så mycket tid för uppdraget att det motsvarade en halvtidstjänst, säger Sandberg.
– Förutsättningarna för att sköta ett sådant uppdrag helt på fritiden är möjliga endast i små kommuner med under 5000 invånare.
I princip sköter alla förtroendevalda uppdragen på fritiden, i den meningen att det inte är deras huvudsyssla. Men då det börjar handla om 15-17 timmar per vecka går det enligt Sandberg inte att tala om något som görs enbart på fritiden.
Vilka typer av människor kan ta ett sådant uppdrag?