Nina Harjunpää, Mikael Heinrichs och Elias Vartio jobbar på Hangötidningen. Foto: Tommy Westerlund

Hangötidningen får ny ägare

Förlags AB Lindan säljer den tvåspråkiga Hangötidningen till KSF Media. De fem anställda på tidningen övergår som gamla arbetstagare från och med den 1 november. Mikael Heinrichs fortsätter som redaktionschef för tidningen med ansvar för tidningens innehåll.


Han ser ägarbytet som en positiv och vettig sak.

– Det är ingenting dramatiskt och jag tror inte att det medför några snabba förändringar för läsarna. Vår nisch och vår uppgift är att vara hyperlokala på båda språken.

Viktiga varumärken
KSF Medias vd Henrik Johansson ser köpet som ett naturligt steg som passar in i bolagets strategi.
– Vi vill fortsätta att ge ut Hangötidningen som en tvåspråkig tidning en dag i veckan. På kort sikt händer inte så mycket men mera långsiktigt så hoppas vi på positiva effekter. Vi köper inte tidningen för att göra den sämre eller lägga ner den.
KSF Media äger och ger ut Västra Nyland, som också har en redaktion i Hangö.
Ska de två tidningarna samarbeta?
– Vi söker synergier inom administration, annons, distribution, kontor men jag vill i det här skedet inte spekulera om något.
Han utesluter inte heller redaktionellt samarbete men inom KSF Media är man mån om att bevara  varumärkena.
- Varje tidning är unik och har en egen målgrupp.
För prenumeranterna har ägarbytet ingen praktisk betydelse eftersom prenumerationerna fortsätter som förut prenumerationstiden ut.