När trialförarna nådde toppen var det ofta med framhjulet i luften.

Upp till toppen med trialcykel

Det är få förunnat att vara med då en idrottsgren utövas för första gången i tävlingssammanhang. Knappt tio deltagare mötte upp till världens första tävling i alptrial som ordnades i Påminne.

– Ingen vet riktigt så mycket om grenen eftersom den ännu inte testats i praktiken. Det är bara Yrjö Vesterinen, Joa Hindrén och jag som gjort testkörningar hittills, sade initiativtagaren, Kai Malaska, medan han försökte åtgärda sin trialmotorcykel som vägrade starta.
– Den har gått som en klocka fram tills nu, säger han snopet.
Som många andra bra idéer lär idén om alptrial ha kläckts under ett samtal i bastun. Men det har VN inte fått bekräftat. Tanken är att utveckla och sälja konceptet ut i världen. I bästa fall kan alptrial bli riktigt stort. Uppbackningen på hemmaplan är bra.
– På Finlands motorförbund tyckte man att det var det bästa man har hört. Förarna, publiken och naturen – allt tas i beaktande. Tack vare de relativt findubbade däcken river motorcyklarna inte upp gräset på samma sätt som en endurocykel. Det är en bra gren också för att tröskeln att komma med är så låg. Du behöver bara en fabrikstillverkad trialmotorcykel, säger Malaska.
Ossi Halonen var en av dem som deltog i den historiska första tävlingen i alptrial.
– Det är riktigt roligt. Man får köra lite fortare än normalt. Men det är tungt. Man blir så trött i armarna att man knappt orkar gasa tillräckligt.