Keijo Larila. Foto: VN-arkiv

Samarbetsförhandlingarna snabbas upp på Assistor

Femtiofem jobb är hotade på Assistor i Hangö. Det kan bli fråga om både uppsägningar och permitteringar. De första samarbetsförhandlingarna hölls i går på förmiddagen.

– Vi gick igenom principerna och det aktuella läget, säger huvudförtroendeman Keijo Larila.
Enligt Larila finns det tre faktorer som i högre grad än andra påverkar Assistors situation negativt: Importkonditioneringen av nya Toytoa-bilar flyttar till Malmö, transittrafiken till Ryssland är osäker och prognosen för nybilsförsäljningen i Finland 2013 väntas stanna på årets nivå, det vill säga på kring 105 000 bilar i hela landet.
– Utgående från den summan och våra marknadsandelar är det ganska lätt att uppskatta vad det innebär för omfattningen av vår verksamhet.
Hurdan är stämningen på Assistor?
– Man blir aldrig glad när man blir kallad till samarbetsförhandlingar. Men det är femte gången vi förhandlar på knappt tre år och vi har märkt att arbetsmängden har minskat. Så speciellt överraskade är vi inte.

Trist läge
Keijo Larila tycker också samarbetsförhandlingarna kommer olyckligt med tanke på det allmänna dystra läget i regionen.
– Det är speciellt tråkigt om det blir fråga om uppsägningar. I Hangö är arbetslösheten redan uppe i 12 procent och i Raseborg är inte heller siffrorna särskilt smickrande. Det är ett trist läge för hela regionen. Och sysselsättningsmöjligheterna är rent ut sagt usla. Man får se om strukturomvandlingspengarna kan hjälpa upp situationen. 
Eftersom man inte ser någon nytta med att dröja med beskeden om de anställdas framtid kommer man att försöka sig på en tajtare tidtabell än de normala sex veckorna. I praktiken kommer arbetsgivaren och arbetstagarna att träffas flera gånger per vecka. Förhandlingarna fortsätter på måndag klockan 10.