Redan i slutet av nästa vecka ska asfalteringen av Formansallén påbörjas.

En anslutning blir tryggare

Dammigt, ojämnt och lite svårt att veta vart man ska styra. Men inte länge till. Redan i slutet av nästa vecka är det meningen att först uppgrävda och sedan igentäckta Formansallén ska förses med asfalt.

Enligt arbetschef Kimmo Kanerva på företaget Oteran håller tidtabellen för bygget av Formansalléns planskilda korsning och tillhörande gatuavsnitt.
– Allt är klart i mitten av oktober.
Trafiken på området har medfört vissa utmaningar men enligt Kanerva har det gått rätt bra ändå.
– Vi hoppas att bilisterna har lite tålamod ännu.
Några egentliga överraskningar har arbetena inte bjudit på. Förutom kanske en.
– Vi har varit tvungna att ta bort dubbelt så mycket berg som vi hade trott. Det har fördröjt arbetet lite.
De trafikmängder höstmarknaden för med sig ska inte bli något problem, tror Kanerva.
– Nu när sommarsemestrarna är över har trafiken minskat. Dessutom borde gatuavsnittet vara asfalterat i slutet av nästa vecka, säger han.
Pengar och prioritet
Bland gemene man har man inte förstått varför just Formansalléns anslutning prioriteras så högt när riksväg 25 är full med farliga avtag.
– Det är ett projekt som varit på våra listor länge, säger projektchef Sami Mankonen på Nylands NTM-central.
– Vi har sett det som en mycket farlig anslutning på grund av vänstersvängen mot Karishållet. Men det är sant att det finns en ansenlig mängd liknande platser längs riksvägen.
Mankonen berättigar också prioriteringen av ekonomiska skäl.
– Vi har vissa anslag varje år och det här var ett brådskande projekt som rymdes innanför våra budgetramar. Det var också motiverat att förverkliga projektet i och med att staden beslutade att bygga om Formansallén. Det blev en vettig helhet.
Tanken är att anslutningen som nu byggs om ska bli huvudleden in till Ekenäs. 
Fler rondeller
Bilskolläraren Tommy "Toma" Holmberg håller med om att det finns andra farliga ställen vid riksväg 25 men är överlag positivt inställd till projektet i Formanshagen. Att bilskolan ligger precis intill vägbygget har inte varit något problem. Men visst, Holmberg ser fram emot att Formansallén tas i bruk i ny skepnad.
– Det är en ansiktslyftning för området som markerar att man närmar sig någonting.
Men han tycker att man för smidighetens skull borde ha byggt en rondell vid viadukten som skulle knyta ihop Formansallén med Spinnaregatan och Candelinsgatan.
– Då skulle man inte behöva korsa körfältet för mötande trafik där heller.