"Stöden inte saliggörande"
På onsdagen lämnade Hangö och Raseborg in en gemensam ansökan om status som område med akuta strukturomvandlingsproblem. I ansökan föreslår städerna att det för åren 2013-14 reserveras 5 miljoner euro i statsbidrag för att utveckla företagsamheten i regionen.
Hangös och Raseborgs gemensamma ansökan riktades till statsrådet men lämnades in till arbets- och näringsministeriet på onsdagen. Det är en första version som kan komma att kompletteras senare.
– Det är ingen slutlig plan på vad vi i detalj kommer att göra, men vi har satt in en del exempel på åtgärder. Det viktiga är att tjänstemännen på arbets- och näringsministeriet får med saken till budgetmanglingen, säger Hangös stadsdirektör Jouko Mäkinen.
Mäkinen säger att det finns många stödformer som existerar redan i dag. Målet är att kunna utnyttja dem effektivare.
– Stöden är inte saliggörande på något sätt. Stödprocenterna är inte så märkvärdiga i Nyland. Men de hjälper lite.
Ansökan har inte behandlats av förtroendeorganen i städerna men kommer styrelserna till kännedom inom kort.
– Vi ville lämna in vår ansökan så fort som möjligt. Det har vi meddelat berörda parter.
Brådskande projekt
I ansökan föreslår städerna att det för åren 2013-14 reserveras 5 miljoner euro i statsbidrag för att utveckla företagsamheten i regionen. Man listar de mest brådskande projekten med tanke på företagens verksamhetsförutsättningar och hela Västnylands utvecklingsmöjligheter.
De är elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan, investeringar i Kustbanan, förbättringen av riksväg 25 och fördjupningen av farleden till Tulludden i Hangö.
För att ytterligare förbättra företagens möjligheter att verka i regionen föreslår man i ansökan att staten beviljar stöd för en rad andra projekt (se faktaruta).
FN-steels konkurs kan berättiga Hangö och Raseborg extra statligt stöd. Nu har en första ansökan lämnats in.
Andra åtgärder
I sin ansökan föreslår Hangö och Raseborg att en rad projekt får understöd av staten.
Ett logistikcenter och centrallager i Hangö och andra planerade industri- och företagsinvesteringar i Hangö och Raseborg borde förverkligas.
Koverhar som företagsområde borde utvecklas och samtidigt borde man reda ut hur de industriella biprodukterna på området kunde utnyttjas. Kan hamnen i Koverhar bli allmän hamn?
Ljungbo kunde saneras och bli företagarhus och företagsrådgivning. Granitfastigheten kunde tas i bruk för turism- och utställningsverksamhet.
Russarö och Tulludden skulle kunna utvecklas i turismsyfte och tullens verksamhet i Hangö stärkas
I Billnäs borde man bygga vandringsleder för fisk och sanera historiskt värdefulla objekt.
Man borde också kartlägga saneringsbehovet av gamla företags- och affärsfastigheter i Hangö och Raseborg.