Foto: VN-Arkiv

Västnyländska nödhamnar ska ta emot fartyg i knipa

På Trafikverket är man klar med sin kartläggning av lämpliga nödhamnar och farleder för fartyg som hamnat i sjönöd på Finska viken.

Enligt kartan som publicerades i tidningen Helsingin Sanomat i början av veckan finns fyra av Finska vikens nödhamnar utanför Hangö och Koverhar, en i Porkalafjärden.

– Vi har inte uppfunnit hjulet på nytt utan kartlagt redan existerande ankringsplatser och farleder, säger Jukka Väisänen som är överinspektör på Trafikverket.

De hjälpbehövande fartygen antas i praktiken vara så pass djupgående att enbart ankringsplatser i närheten av de stora farlederna som brukas av handelssjöfarten samt de största hamnarna kan komma i fråga som nödhamnar.

Inga nödhamnar ska placeras i närheten av naturskyddsområden.

Bedöms från fall till fall

Nödhamnarna är avsedda för fartyg som råkat ut för haveri av olika slag - allt från motorproblem till oljeläckor. Bogseringen till nödhamnen sker på fartygets egen begäran eller på påbud från myndigheterna. Ibland kan det vara motiverat att bogsera fartyget längs den angivna farleden ända in i hamn.

– Vart fartyget bogserar bedöms från fall till fall, säger Jukka Väisänen.

Enligt lagändringen som trädde i kraft 2012 fattas bogseringsbeslutet av VTS-myndigheterna, det vill säga Trafikverket i samarbete med gränsbevakningen, miljöcentralen och andra myndigheter och aktörer som deltar i sjöräddningen.

Beredskapsåtgärd

Jukka Väisänens hälsning till de skärgårdsbor som oroas över tanken på oljeläckande fartyg i de egna vattnen är att inga nya farleder kommer att anläggas och att risken för olyckor också funnit tidigare.

– De gånger som ett fartyg behövt en nödhamn vid den finska kusten under de senaste 20 åren kan ändå räknas på bägge händers fingrar.

Att man nu listar nödhamnarna beror enligt Väisänen på att man vill vara förberedd ifall en olycka skulle ske och sammanställa uppgifterna om den räddningskapacitet som finns. 

"Alla hamnar nödhamnar"

I Hangö kan hamnmästare Tiina Saarinen inte ge någon information om den egna hamnens eventuella status som nödhamn.

– Det har inte kommit någon officiell förfrågan till oss från myndigheterna, säger hon.

Ingå hamn finns också med bland de troliga nödhamnarna. Inkoo Shippings vd René Fagerström har inte haft möjlighet att bekanta sig med den publicerade listan, men bedömer att det egentligen inte handlar om någonting nytt.

– Alla hamnar är nödhamnar om det behövs.

Vad har ni för beredskap att ta emot fartyg som är i nöd?

– Vi kan erbjuda våra kajer och flytta undan båtar som är i vägen.

EU-direktiv

Bakom Trafikverkets kartläggning finns även EU-direktivet om att medlemsstater ska se över tillgången till nödhamnar och ankringsplatser och planera för dess användning. 

Den slutliga planen över nödhamnarna vid den finska kusten förväntas bli klar i höst.

Läs mer om nödhamnarna i dagens tidning.