Båthandlaren Roger Lindqvist i Pojo har inte känt av någon svacka i försäljningen. Tvärtom talar han om det bästa året på länge. FOTO: PETER JOHANSSON

Båthandlare i Västnyland oberörda av finanskrisen

Då båthandeln i Finland överlag sägs ha back i seglen, kan båthandlare i Västnyland berätta om rejäl medvind. – Bästa året sedan lågkonjunkturen började, säger Roger Lindqvist i Pojo.

Också Jan-Roger Jansson i Hangö talar om en brant stigande försäljningskurva under året som gått sedan bil- och båthuset kom igen med full styrka efter den förödande branden.
Martin Honkanen i Sjundeå ansluter sig däremot till dem som fått känna av en fortsatt nedgång.
Trögt i Pickala
– Det verkar vara hemskt svårt för kunderna att sätta pengarna på bordet fastän man har ett bra pris, säger Honkanen.
Det gör han med en hänvisning till kutymen i slutförsäljningssammanhang.
Hans sits är nämligen speciell, för hans del gäller det nu att sälja ut Pickala ports restlager för att sedan avveckla rörelsen.
.Åtskilligt i tillbehörsväg finns också i lager, och vid behov är han fortsättningsvis beredd att leverera på beställning.
Men kommersen vill bara inte riktigt löpa.
"Har varit väldigt bra"
Vid Hangö bil- och båthus har det enligt direktör Jan-Roger Jansson bara gått uppåt under året som gått sedan affären i början av sommaren 2011 öppnade i nya utrymmen.
– För oss har det varit väldigt bra.
– Vi har sålt mera av allting, konstaterar han.
Jansson talar om en kännbar försäljningsökning, det må sedan gälla båtpaket i prisgaffeln mellan 40 000 och 100 000 euro eller det han kallar "stugubåtar".
"Hjälper inte att klaga"
Minskande efterfrågan har enbart drabbat glasfiberbåtarna i storleksklassen 4,5–7 meter, men det sörjer Jansson inte över: I just det segmentet är konkurrensen stenhård, och marginalerna därmed ointressant små.
Han resonerar dessutom som så, att goda försäljningssiffror åstadkommer man inte genom att försöka sälja samma produkter som alla andra – men billigare.
Nej, det gäller att satsa på intressanta produkter som man är ensam om, på betjäning och på en positiv attityd.
– Det hjälper inte att klaga, man måste göra någonting.
Bästa året på länge
Vid Lindqvists reparation & service i Pojo har Roger Lindqvist, liksom kollegan i Hangö, bara gott att säga om ruljangsen på senare tid.
Årets båtmässa var ingen försäljningshöjdare, men sedan tog det fart.
Någon svacka har Lindqvist inte känt av, tvärtom talar han om det bästa året sedan lågkonjunkturen började.
– Varför? Inte vet jag, jag är själv förvånad, säger han.
Mest mindre båtar
Sedan hittar han ändå några möjliga, kanske också samverkande förklaringar.
– Ortsbefolkning och stugägare är mina kunder.
– Båtmodellerna jag säljer är i storlek upp till 6,5 meter, få av dem kostar över 30 000 euro.
– Det är främst försäljningen av dyrare båtar som står stilla, konstaterar Lindqvist, men tillägger att visst har han sålt en båt också i prisklassen över 100 000 euro i år.
Nu har dessutom en mera udda nisch öppnat sig. I Sverige har det visat sig finnas en marknad för begagnade utombordsmotorer, det senaste exportpartiet omfattade åtta motorer på mellan 40 och 115 hk.
Ett fenomen i linje med på det Roger Lindqvist också annars fått erfara:
– Begagnade båtar går åt, i alla former.