Vanliga frågor om prenumerationer

Denna sida är föråldrad. Besök vastranyland.fi

VN-prenumerationer

Vad ingår i en prenumeration?
I en prenumeration på Västra Nyland ingår den tryckta tidningen och från och med 29.12.2012 också VN:s digitala utbud. Den tryckta tidningen levereras till den adress du angivit. Det digitala utbudet ger dig följande:
eVN-applikationen på pekdator
eVN-applikationen på smarttelefon
eVN-applikationen på dator
samhällsmagasinet HBL+ på pekdator
det sökbara artikelarkivet med artiklar från Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Borgåbladet, Östra Nyland
För att få tillgång till det digitala utbudet måste en prenumerant registrera ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud.

Vad är eVN?
eVN är Västra Nyland i elektronisk form. Med den får du dagens VN på ett läsarvänligt sätt var du än befinner dig. eVN innehåller allt från den tryckta tidningen förutom bilagor. eVN finns för iOS (Apple) och på webben för dator.

Kan man få sin tryckta tidning utan reklam eller bilagor?
Enligt våra läsarundersökningar läses annonserna flitigt av VN-prenumeranter. Reklam och bilagor är dessutom en viktig inkomstkälla för tidningen. Enligt våra prenumerations- och distributionsvillkor äger Västra Nyland ensidigt rätt att bestämma om vad som delas ut med tidningen. Dessutom är möjligheterna till att hitta på unika lösningar begränsade med den nuvarande trycktekniken.

Hur prenumererar jag?
På www.vastranyland.fi/prenumerera ser du VN:s olika prenumerationspaket och mera instruktioner.

Kan man prenumerera enbart på den tryckta tidningen?
Fr.o.m. 29.12.2013 ingår VN:s digitala utbud automatiskt i en prenumeration på den tryckta tidningen.

Jag får den tryckta VN bara ti-to. Vilka dagar har jag tillgång till VN:s digitala utbud?
Du har tillgång till VN:s digitala utbud under hela veckan.

Hur avbeställer jag min VN-prenumeration?
Om du t.ex. ska åka på resa behöver du inte avbeställa din tidning helt utan du kan göra ett uppehåll i din prenumeration. Prenumeranten har rätt att göra uppehåll på den tryckta tidningen genom att i god tid före uppehållet meddela om detta till VN:s kundservice. Uppehållet måste vara minst en vecka och högst 3 månader långt. Under uppehållstiden har kunden tillgång till det digitala utbudet. Den digitala prenumerationen kan ej sättas på uppehåll. VN har rätt att av kunden uppbära en skälig avgift för administrationen av uppehållet på den tryckta tidningen, vilket i praktiken sker genom att ingen kompensation (förlängning av prenumerationsperioden) ges för uppehållets sju första dagar. Tidsbundna prenumerationer kompenseras ej för uppehållstiden. Om du vill säga upp din fortlöpande prenumeration helt och hållet är det bäst att du kontaktar vår kundservice per telefon 019-222 866 (vard. kl. 8.00-16.00). Att lämna sin faktura obetald räcker inte som uppsägning.
Efter att du sagt upp din prenumeration får du en slutfaktura på de tidningar som har levererats till dig under pågående faktureringsperiod.

Hur får jag som prenumerant tillgång till VN:s digitala utbud?
Om du inte har registrerat ett digitalt konto hos KSF Media tidigare, gå till vastranyland.fi/login och ange e-post, namn och kundnummer. Observera att kundnummer och namn måste vara samma som på fakturan eller förmånskortet för att aktivera det digitala utbudet. Efter att du har gett dina uppgifter får du ett brev till din e-post med länk till en sida där du själv skapar ett lösenord. Du har nu ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud och kan logga in till VN:s digitala utbud med din e-postadress och ditt lösenord.
Samma digitala konto fungerar för Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östra Nyland och Borgåbladet. Om du har ett digitalt konto till någon av de tidningarna behöver du inte registrera ett konto på nytt.

Kan man betala sin prenumeration i flera rater?
Om du har en fortlöpande prenumeration kan du betala den i 1, 2, 3 eller 4 rater per år. Dessutom kan du betala din prenumeration varannan månad genom att ingå direktdebiteringsavtal med din bank.

Hur betalar jag min prenumeration?
För tillfället kan man bara betala per faktura.

Kan man ge VN som gåva?
Det går bra att ge en VN prenumeration som gåva, en tidning är en nyttig present. Om du vill ge tidningen som en gåva, kontakta kundservice tfn 019-222 866 eller pren@vastranyland.fi. Tidningen skickas till mottagaren och fakturan till gåvogivaren. VN:s digitala utbud ingår också om du ger VN som gåva. För att mottagaren ska få tillgång till VN:s digitala utbud måste du ge oss mottagarens e-post adress. Mottagaren får e-post om VN:s digitala utbud den dagen prenumerationen träder i kraft. Du kan ge VN som gåva även om du själv inte är prenumerant på tidningen.

Jag bor utomlands. Kan jag prenumerera på VN?
Ja, det kan du. Det går dock inte att prenumerera via www.vastranyland.fi/prenumerera.  Kontakta kundservice tfn +358 9 1253 500 eller pren@vastranyland.fi.

Jag är prenumerant men när jag registrerar mig får jag inte tillgång till VN:s digitala utbud. Vad ska jag göra?
Logga in på vastranyland.fi/login med e-post och lösenord. Kontrollera att dina uppgifter är rätt: namnet och kundnumret måste vara identiska med dem som finns på fakturan eller förmånskortet. Om inte, kan du själv ändra uppgifterna. Om den tryckta tidningsprenumerationen till exempel är på makens namn måste också registreringen göras på samma namn. Vissa dubbelnamn kan orsaka problem. Ta i dessa fall kontakt med kundservice, telefon 019-222 866 eller pren@vastranyland.fi.

Jag har ingen e-post. Hur får jag tillgång till VN:s digitala utbud?
Tyvärr krävs det en e-postadress för att få läsrätt till det digitala utbudet. Så snart du skaffat dig en e-postadress kan du komma åt VN:s digitala utbud.

Jag använder inte VN:s digitala utbud. Kan jag ge VN:s digitala utbud till någon annan?
KSF Media-lösenordet som du får för att ha tillgång till det digitala utbudet är personligt. Det är inte tillåtet att sprida det utanför det egna hushållet.

VN:s digitala prenumeration

Vad ingår i VN:s digitala prenumeration?
I VN:s digitala prenumeration ingår VN:s digitala utbud:
- eVN-applikationen på pekdator
- eVN-applikationen på smarttelefon
- eVN-applikationen på dator
- samhällsmagasinet HBL+ på pekdator
- det sökbara artikelarkivet med artiklar från Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Borgåbladet, Östra Nyland
För att få tillgång till det digitala utbudet måste en prenumerant registrera ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud.

Jag har en prenumeration på den tryckta VN. Hur köper jag VN:s digitala prenumeration?
Som prenumerant på VN har du tillgång till VN:s digitala utbud som är detsamma som VN:s digitala prenumeration. Du behöver således inte köpa VN:s digitala prenumeration. Se svaret på ”Hur får jag som prenumerant tillgång till VN:s digitala utbud?”

Hur köper jag en VN:s digitala prenumeration?
Gå till www.vastranyland.fi/login för att registrera ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud. (Om du redan registrerat dig kan du gå till punkt 4.)
Fyll i blanketten.
Gå till din e-post på den adress som du uppgett när du registrerat dig. Följ instruktionerna och skapa ett eget KSF Media-lösenord.
Logga in med din e-postadress och ditt lösenord på http://epaper.vastranyland.fi
Välj prenumerationsalternativ.
Välj betalningssätt. Du kan betala via internetbank, kreditkort eller sms (enbart lösnummer). Minimibetalning för bank- och kreditkort är 1 euro. Mindre summor kan betalas med mobiltelefon via textmeddelande (sms). Om priset är lägre än 1 € och du ändå väljer att betala med bank- eller kreditkort blir priset 1 euro.
När du fått bekräftelse på att betalningen är godkänd kan du:
Apple: Gå till App Store, ladda ned eVN och logga in med ditt KSF Media-lösenord
eVN på dator: Gå till epaper.vastranyland.fi och logga in med ditt KSF Media-lösenord

Jag vill ha VN:s digitala prenumeration bara en dag i veckan. Går det?
VN:s digitala prenumeration säljs inte för vissa dagar i veckan. Om du vill köpa enstaka nummer lönar det sig att köpa lösnummer på epaper.vastranyland.fi

Om jag har uppehåll på min tryckta tidning, kan jag under tiden läsa den digitala versionen?
Du kan läsa tidningen digitalt trots att den tryckta tidningen är på uppehåll. Ett uppehåll måste vara minst en vecka och får vara högst 6 månader långt.

Jag har köpt en eVN-prenumeration via App Store (eller Google Play), men jag kan inte logga in på eVN på dator på epaper.vastranyland.fi. Vad är fel?
Tekniskt sett är inget fel. Då du köpt en eVN prenumeration via App Store (eller Google Play) får du rätt att läsa eVN på Ipad och Iphone. För att få tillgång till hela VN:s digitala utbud ska du köpa VN:s digitala prenumeration på epaper.vastranyland.fi

Jag vill säga upp min prenumeration på den tryckta tidningen och vill bara ha VN:s digitala prenumeration i stället. Hur gör jag?
Kontakta kundservice, tfn 019-222 866 eller pren@vastranyland.fi och meddela att du säger upp din prenumeration på den tryckta tidningen och att du vill ha enbart den digitala prenumerationen. Då kan den summa du har kvar överföras till VN:s  digitala prenumeration, så att vi lägger till så många dagar som pengarna räcker till. För att kunna göra detta behöver vi ditt namn, kundnummer och den e-postadress som du registrerat den digitala prenumerationen på.

Hur många prenumerationsdagar har jag kvar?
Antalet prenumerationsdagar hittar du när du loggar in på http://epaper.vastranyland.fi och klickar på fliken ”Meny” i vänstra kanten.

Hur förlänger jag VN:s digitala prenumeration?
Betalningsmöjligheten syns på http://epaper.vastranyland.fi då prenumerationsdagarna är slut. Om du har innestående dagar visas dagens tidning automatiskt. Om du inte har innestående dagar går det att köpa mer lästid via fliken "Meny" i vänstra kanten.

Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag ett nytt?
Du kan beställa ett nytt lösenord till den e-postadress som du angett vid registreringen genom att klicka på Glömt lösenordet på epaper.vastranyland.fi. Då får du en länk per e-post där du kan ändra lösenordet.

Jag har bytt e-postadress sedan jag registrerade mig. Jag har inte tillgång till den gamla e-postadressen. Vad gör jag nu?
Om du kommer ihåg ditt lösenord kan du logga in på vastranyland.fi/login och gå in och ändra e-postadressen själv. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord kan du inte komma in och ändra dina uppgifter, eftersom du behöver tillgång till din gamla e-postadress för att göra det. Då måste du registrera ett nytt konto på den nya e-postadressen.

Hur gör jag om jag registrerar ett nytt konto men hade läsdagar kvar på mitt gamla konto som var kopplat till min gamla e-postadress?
De köpta läsdagarna kan överföras till ditt nya konto. Efter att du registrerat dig på din nya e-postadress ska du ta kontakt med kundservice på tfn 019-222 866 eller pren@vastranyland.fi. För att kunna flytta över dina dagar behöver vi ditt namn, kundnummer om du är prenumerant, din gamla e-postadress och din nya e-postadress.
 
Vilka betalningsalternativ har jag?
Du kan betala via finländsk internetbank, med kreditkorten Visa och Mastercard, per sms och med APE-plånboken.
 
Hur kan man betala om man bor utomlands?
Du kan betala via finländsk internetbank och med kreditkorten Visa och Mastercard. SMS-betalning fungerar inte från utlandet.

Kan man ha uppehåll på VN:s digitala prenumeration?
Nej.

Jag vill inte ha VN:s digitala prenumeration längre. Måste jag avbeställa den?
VN:s digitala prenumeration löper för den period som betalats för och förlängs endast om man betalar på nytt.  Du får ingen återbetalning om du avbokar VN:s digitala prenumeration mitt i den betalda perioden.

eVN på Ipad och Iphone

Vad är eVN på Ipad och Iphone?
eVN på Ipad och Iphone är dagens Västra Nyland i digital form anpassad för din Ipad och Iphone. Med den kan du läsa dagens Västra Nyland på ett läsarvänligt sätt var du än befinner dig. eVN innehåller allt det som du får i papperstidningen förutom bilagor. eVN är en del av VN:s digitala utbud.
 
Hur läser jag Västra Nyland (eVN) på min Iphone eller Ipad?
1. På din Ipad-pekdator eller Iphone-smarttelefon, klicka på App Store.
2. Skriv in ”VN” i sökfältet.
3. Ladda ner applikationen eVN gratis.
4. Öppna applikationen, klicka på en tidning.
5. Om du har registrerat ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud, klicka på ’Har lösenord’ och logga in med din e-postadress och ditt KSF Media-lösenord. Om du inte har ett lösenord, se:
VN-prenumerant: ”Hur får jag som prenumerant tillgång till VN:s digitala utbud?”
Icke-prenumerant: ”Hur köper jag VN:s digitala prenumeration?”

Kan jag köpa lästid för eVN direkt via App Store (utan att registrera ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud)?
Om du köper en prenumeration via App Store ingår inte hela VN:s digitala utbud i priset utan du får enbart tillgång till eVN på Ipad och Iphone. Om du ändå vill köpa lästid via App Store:
1. På din Ipad-pekdator eller Iphone-smarttelefon, klicka på App Store.
2. Skriv in ”VN” i sökfältet.
3. Ladda ner applikationen eVN gratis.
4. Öppna eVN applikationen, klicka på en tidning.
5. Klicka på rätt prenumerationslängd. Godkänn betalningen. Du får ett meddelande om att inköpet lyckades. Om du köper en prenumeration får du ett lösenord som ger dig tillgång till tidningen under den period du valt. Kom ihåg att spara lösenordet!

Kan jag läsa eVN på Ipad och Iphone med samma lösenord i många olika apparater?
Ja, med samma lösenord kan du läsa eVN på tre av dina egna Apple-enheter (Iphone, Ipad, Ipod touch) som är synkroniserade till det Itunes-konto som du gjort inköpet på. Observera att du inte kan läsa eVN med ditt lösenord på Apple-enheter som är registrerade på något annat Itunes-konto.

Vilken internetförbindelse behöver jag för att ladda ned eVN?
Trådlös internetförbindelse(wifi/3G) krävs för att ladda ned eVN på Ipad och Iphone. En tidning är i regel under 20 MB så den går bra att ladda ned också via 3G, speciellt om du har ett obegränsat datapaket till ditt abonnemang.
 
Jag är prenumerant och har redan köpt eVN på Ipad och Iphone i App Store, trots att jag nu märkte att prenumeranter har tillgång till det digitala utbudet. Vad gör jag nu?
Gå in på vastranyland.fi/login och registrera ett konto. Skicka sedan in ett kvitto på köpet som du fått från App Store till web@ksfmedia.fi tillsammans med din e-postadress så kompenseras du med extra läsdagar. Skriv Köp i App Store i rubrikfältet.


eVN på dator

Vad är eVN på dator?
eVN på dator är dagens VN i digital form anpassad för att läsas på en dator. eVN på dator innehåller allt det som du får i papperstidningen förutom bilagor. eVN på dator är en del av VN:s digitala utbud. Logga in med din e-postadress och ditt KSF Media-lösenord på epaper.vastranyland.fi för att läsa eller köpa eVN på dator.

Hur läser jag eVN på dator?
Efter att du registerat registrerar ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud, går du på din dator till webbadressen epaper.vastranyland.fi. Där loggar du in med din e-postadress och ditt KSF Media-lösenord och kan därefter läsa eVN på dator.

Hur länge är lösnumret i kraft för eVN på dator?
Dagens tidning finns tillgänglig senast klockan 6.00 varje dag. Den som betalat för ett lösnummer kan gå in och läsa tidningen flera gånger under dagen, fram till klockan 4.00 nästa dag.

Kan jag läsa eVN på dator på pekdator eller smarttelefon?
eVN på dator kräver Flash, och därför går den inte att läsa på pekdator och smarttelefon. VN finns också i form av en applikation, eVN på Ipad och Iphone. Appen kan laddas ned gratis från App Store. Sedan kan man gå in i appen läsa tidningen med samma koder som man använder för eVN på dator.

Företagskunder

Hur prenumererar företagskunder?
Om du inte har prenumererat tidigare och inte har ett kundnummer, kan du prenumerera på adressen vastranyland.fi/prenumerera.

Hur gör företagskundsprenumeranter för att få tillgång till VN:s digitala utbud?
Gå till vastranyland.fi/login och ange e-postadress, företagets namn och kundnummer. Ge företagets namn både som för- och efternamn. Kundnummer och namn måste stämma med det som står på fakturan eller förmånskortet för att du ska kunna registrera ett digitalt konto för KSF Medias digitala utbud. Efter att du har skrivit in dina uppgifter får du ett mejl med en engångslänk till en sida var du skapar ett KSF Media-lösenord. Du kan nu logga in till VN:s digitala utbud med din e-postadress och ditt lösenord. Observera att tillgången till VN:s digitala utbud gäller för personligt bruk. Tillgång för fler än en person i företag, skolor eller dylikt förutsätter ett separat avtal (kontakta kundservice för tilläggsinformation).

Kan företag, myndigheter, kommuner och organisationer teckna VN:s digitala prenumeration?
Ja. Priset fastställs utifrån hur många som använder den digitala prenumerationen inom företaget. Betalning görs via faktura. För att kunna lägga upp tjänsten behöver vi företagets namn, företagets faktureringsadress, företagets IP-nummer, antalet personer inom företaget som kommer att använda tjänsten och den tidpunkt då man önskar att tjänsten ska öppnas. För att beställa tjänsten ta kontakt med kundservice på tfn 019-222 866 eller pren@vastranyland.fi.

Studerande

Vem får studierabatt?
En studerande, studerar på heltid, bor i eget hushåll, är högst 29 år gammal och har studerat i högst sex år. Du kan utnyttja våra studierabatter också när någon annan än du själv betalar.

Hur bevisar jag att jag är studerande?
När du prenumererar ange läroanstaltens namn, studiekortets nummer, födelseår och året då du började studera. Fr.o.m. andra studieåret får du en kupong från oss som du ska låta stämpla i studiekansliet och som du sedan skickar till oss.

Får man studierabatt på VN:s digitala prenumeration?
Ja. Uppdatera dina uppgifter genom att logga in på vastranyland.fi/login och att gå in på Studierabatt-fliken. När du sedan går till http://epaper.vastranyland.fi för att köpa lästid, får du automatiskt de rabatterade prisen.

Kundservice

Hur ändrar jag mina uppgifter?
Gå till vastranyland.fi/kund och logga in med kundnummer och postnummer. Kundnumret hittar du på din faktura eller på förmånskortet.

Hur gör jag en tillfällig adressändring?
Gå till vastranyland.fi/kund och logga in med kundnummer och postnummer. Kundnumret hittar du på din faktura eller på förmånskortet.

Hur gör jag en permanent adressändring?
Gå till vastranyland.fi/kund och logga in med kundnummer och postnummer. Kundnumret hittar du på din faktura eller på förmånskortet.

Hur sätter jag tidningen på uppehåll?
Gå till vastranyland.fi/kund och logga in med kundnummer och postnummer. Kundnumret hittar du på din faktura eller på förmånskortet.

Hur snabbt träder ändringar som jag gjort på min prenumeration i kraft?
Alla förändringar behandlas så fort som möligt, dock senast inom tre vardagar.

Var hittar jag mitt kundnummer?
Kundnumret finns på varje faktura, de som har en fortlöpande prenumeration har också sitt kundnummer på Förmånskortet. Om du inte hittar dessa, kan du kontakta kundservice, tfn 019-222 866 eller pren@vastranyland.fi

Varför fick jag ingen VN idag?
Kontaktuppgifterna finns på adressen vastranyland.fi/kundservice/utan-tidning.

Vad används mina kunduppgifter till?
Korrekta adressuppgifter är viktiga för att tidningen och annan post ska nå fram. De som inte är prenumeranter kan ibland få nyttiga erbjudanden av oss. Om du inte vill ha erbjudanden kan du kontakta vår kundservice. Som kund har du rätt att kontrollera vilka uppgifter vi har om dig i vårt kundregister. KSF Media ger inte ut kunduppgifter till utomstående.

Arkivet

Vad är artikelarkivet?
Artikelarkivet ingår också i VN:s digitala utbud. I artikelarkivet får du tillgång till artiklar i Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Borgåbladet och Östra Nyland. Arkivet öppnas 15.1.2013.

Hur använder jag artikelarkivet?
På din dator, gå till webbadressen arkivet.ksfmedia.fi. Du kan genast börja söka artiklar, men för att läsa dem ska du logga in med din e-postadress och ditt lösenord.


HBL+

När utkommer HBL+?
HBL+ utkommer varje fredag kl. 14 från 9.11.2012.

Vilken apparat behöver jag för att kunna läsa HBL+?
HBL+ fungerar endast med pekdatorer av märket Ipad2 (eller nyare, med minst iOS version 5) samt Android 4.0 eller nyare. HBL+ är optimerad för 10 tums skärm.

Jag har en Ipad2 men HBL+ funkar inte. Varför?
HBL+ använder funktioner som introducerades i iOS version 5.0. Uppdatera din Ipad.

Hur läser jag HBL+?
Om du har VN:s prenumeration eller digitala prenumeration har du också tillgång till HBL+. Gå in på plus.hbl.fi med din pekdator och logga in med dina inloggningsuppgifter för det digitala utbudet.
Du kan också prenumerera enbart på HBL+. Då måste du skapa ett KSF Media digitalt konto på vastranyland.fi/login och köpa tillgång via login.hbl.fi/hblplus.

Finns HBL+ i App Store eller Google Play?
Nej. HBL+ är en s.k. webbapplikation vilket betyder att man kommer åt den direkt via sin webbläsare utan att ladda ner den från App Store eller Google Play. Lägg ett bokmärke på hemskärmen för HBL+ och öppna applikationen via bokmärket så fungerar den precis som andra applikationer.

Kan HBL+ läsas utan internetkontakt?
Visst. Ladda först ner ett nummer på ett ställe där du har internetkontakt. Efter det kan det nerladdade numret av HBL+ läsas offline (t.ex. på bussen eller stugan). En del av materialet (Snille, stora bildspel mm.) kan bara användas då man har internetkontakt. Detta för att inte HBL+ ska bli alltför stor och tung att ladda ner.

Uppdateras HBL+ på samma sätt som andra applikationer, via App Store eller Google Play?
Nej. Eftersom HBL+ är en webbapp uppdateras den automatiskt. Du behöver inte själv installera några uppdateringar, utan eventuella nya funktioner finns tillgängliga genast när du öppnar HBL+.

På Ipad frågar applikationen mig om jag vill ”Öka databasens storlek” (”Suurennetaanko tietokannan kokoa”/”Increase Database Size”). Vad handlar det här om?
Första gången du öppnar HBL+ ber applikationen dig om tillstånd att öka lagringsutrymmet för HBL+ på din Ipad. Det handlar om att ge HBL+ tillstånd att spara innehållet (max 50 MB) på din Ipad. Det här behövs för att du ska kunna läsa innehållet även om du är offline (se frågan om offline-läsning).

Jag kan inte spela Snille på min HBL+
Kontrollera att du har internetkontakt. Snille fungerar inte offline.