Lätt. Ett fotokonstverk av Satulia Saarilehto. (Klicka på bilden för att se den i sin helhet och öppna bildspelet.)

Konst för en värld utan våld

Den ambulerande och gedigna utställningen Vapenfritt Finland har nått Karis. Konstverken tar avstamp i Pekka Ervasts teosofi och förmedlar ideologin på ett både ödmjukt och bestämt ställningstagande sätt.

Pärmbild

Vapenfritt Finland

Tid: 8–31.1.
Plats: Galleri Fokus, Karis.

Fredstänkande, kärlek och tro som bygger på bergspredikan framför budord utgör grunden.

Sju konstnärer från det kreativa kollektivet Väinölä i Filpula behandlar frågor kring detta och ger uttryck för känslor och värderingar på egna sätt. 
De hör till den oregistrerade sammanslutningen Mänsklighetens bekännare som grundades av Marta Hojander. Avsikten är att i det dagliga livet förverkliga Pekka Ervasts (1875–1934) ideal och sprida kunskap om dem. På utställningen finns förutom all konst också ett stort bord med litteratur i ämnet, på finska, svenska och engelska.
Konstverken är signerade Reija Tähtinen, Joonas Peltola, Pekka Peltola, Erkki Saarilehto, Juha Saarilehto, Merja Saarilehto och Satulia Saarilehto.

Teknikerna är många, men andan enhetlig. En sväng till galleriet garanterar ett möte med både konst och livsåskådning i tänkvärd harmoni.
Kalevalas mytologi framställs vördnadsfullt i en säregen kombination av trähantverk och målningar av Erkki Saarilehto (1953–2007).
Kalevala är viktig för sammanslutningen och härifrån hämtar en stor del av verken sina element. Ämnet vapenfrihet är påfallande och man räds inte att ta till ord och måla med citat av bland annat Pekka Ervast. Även reinkarnationen är central.


Känsla fångad på foto

Personligen fastnar jag främst för en rätt så allmängiltig serie fotografier, tagna av Satulia Saarilehto. Rädsla, lätthet, ångest, balans, skam, hat och trygghet fångas på bild med en kvinna som motiv i olika miljöer, främst natur. Någon kan kännas en smula övertydligt arrangerad, men de flesta är mitt i prick. Man kan se vad som förmedlas utan att behöva läsa om verket heter exempelvis Rädsla eller Hat.
Bildernas naturliga träffsäkerhet, hur de till synes enkelt skildrar starka känslor, leder mina tankar till Carl-Gustaf Lilius serie med verk som Hoppet, Kärleken, Hatet, och Makten.

I utställningsbroschyren finns två bilder ur serien som för min del så gärna hade fått ta plats på det begränsade väggutrymmet.
Utställningen avslutas med en föreläsning om andlig utveckling och kollektivliv den 31 januari klockan 17.