Mammas pojke av Humberto Couet. Foto: Johan Kvarnström

En sann skönhetsupplevelse

Utställningen Det skimrar om Couet lever upp till sitt namn då hela stadshusgalleriet förefaller blomstra i vackert ljus.

Pärmbild
Det skimrar om Couet
Humberto Couet

Plats: Stadshusgalleriet, Hangö.
Tid: 16.7–4.8, varje dag kl. 12–18.

Ett femtiotal finstämda oljemålningar signerade Humberto Couet välkomnar besökaren till vackra sommarstränder, en grönskande värld av blommor och kärlek till livet.

Redan vid en första blick över utställningen väcks frågan: finns det inte en risk att det blir för mycket av det goda, att man saknar en andra sida som balanserar upp det fina till en realistisk helhet?
Efter att ha gått igenom utställningen tavla för tavla tre gånger visar sig frågan ovan vara obefogad.

I detta fall förstärker de positivt laddade ögonblicken varandra. Det är bara att njuta och låta sig berusas av en romantisk överdos, för här finns ingenting falskt eller tillgjort.


Från mörker till ljus

På en liten piedestal står en bild från hans tid som prisad konstnär i Rom som en påminnelse om att världen inte alltid varit så här vacker i hans skildring. Då var hans konst mörk, melankolisk, men terapeutisk med svart och rött som dominerande färger.

Även då hade hans tavlor god åtgång, men han visste alltid att han ville måla genuint vackert. Det förmådde han förmedla först då han träffade sin nuvarande fru. Då livet var fint och harmoniskt kunde detsamma komma ur hans pensel.
Kanske är det därför som idylliska känns så äkta i hans målningar.

Ibland kan man vid en första anblick tro att han målat en sagovärld fast det visar sig vara ett ställe i trakten som man sett med egna ögon, men kanske inte tagit till sig. Vad gäller målningarna med strandmotiv är det motiv från Hangö som dominerar.


Sommarkänsla

Det är nästan uteslutande sommar i denna konstvärld. Två höstiga sensommarmålningar och en vintermålning utgör undantagen, men även de har ett varmt ljus.

Att utställningen hålls nu i juli är helt i enlighet med fagra blomsterängarna i hans verk.
Blommor finns avbildade i riklig omfattning och för Couet är de en kärlekssymbol.
En bukett kärlek, heter följaktligen ett verk.

Även de övriga är namngivna i romantisk anda; Alltid tillsammans, Min ljuva sommar, I gryningens famn och så vidare.

På den fyra timmar långa och välbesökta vernissagen där folk droppade in fritt var det verket Skogens ljuva älva som fångade mest uppmärksamhet och det var så många spekulanter att folk trodde den var såld innan så var fallet.


Den gömda blomman

Ett besök kan rekommenderas även för den som, precis om undertecknad, inte fallit för impressionism tidigare.
Det är så pass praktfullt och strålande, med mjuka nyanser. Därtill kan man få mer ut av utställningen då konstnären själv är på plats varje dag.

Men om det nu är så att du blir släpad med på denna utställning och inte fascineras kan du underhålla dig med att söka den gömda blomman. På varje målning har han nämligen gömt in en mycket lite prästkrage, i ett försök att värja sig mot förfalskningar.

Ibland finner man dem enkelt, ibland är det ingen annan än hans fru som lyckas lokalisera dem.