Ingå kyrka fungerade som konsertsal för Musik vid havet på fredagen. Foto: Monica Henriksson

Njutbar inledning med italienska pärlor

Den italienska musikens pärlor glimmade i Ingå kyrka på fredagskvällen. För tjugofemte året i rad fylls Ingå med härlig musik under tre dagar.

Dessa underbara italienare

Evenemang: Musik vid havet.
Medverkande: Jakob Koranyi, cello, Teppo Lampela, sång, Niek de Groot, kontrabas, Elina Mustonen, cembalo och Ingå ensemblen med Jonna Knuuttila, Maija Linkola, Elina Mustonen, Jakob Korayic och Anna Rajamäki.
Tidpunkt: 14 juni 2013.
Plats: Ingå kyrka.

Årets tema för festivalen är Italien och i den första konserten hade man valt att enbart fokusera på barockens musik och kryddat det italienska med att börja med Bach, som ju inte är italiensk, men låtit sig inspireras av bland andra de italienska organisterna och kompositörerna Tarquinio Merula och Girolamo Frescobaldi.

Viss irritation

Den svenska cellisten Jakob Koranyi inledde konserten med Bachs Svit för solocello nr. 3 i C-dur. Med bedårande musikalisk gestaltning och otrolig teknik trollband Koranyi publiken. Han har etablerat sig som en av de mest intressanta unga solisterna på Europas musikscener och det gav han också bevis för. Hans fingrar dansade, hoppade och löpte över strängarna med virtuos säkerhet och det musicerande uttrycket var härligt dynamiskt och behagligt.

Korayi ingick också som cellist i Ingå ensemblen tillsammans med Nonna Knuuttila, violin, Maija Linkola, violin och Elina Mustonen på cembalo. De spelade Targuino  Merulas Chaconne för stråkar. Samspelet var helt fenomenalt och gärna hade jag hört mera av ensemblens musicerande under kvällen.

Elina Mustonen framförde ett cembalosolo, Partite 14 sopra l`Aria della Romanesca av G Frescobaldi. Största behållningen i sviten blev de många rytmiska variationerna, men i övrigt väcker cembalons ljudkuliss, där harmonier flyter in i varandra en viss irritation hos mej, tyvärr. I konserten fungerade Mustonen som en ytterst skicklig cembalist och ackompanjatör i de flesta musikframförandena. Holländska Niek de Groot, en av Europas främsta kontrabasister, uppförde en av Frescobaldis Canzoner för solobas med stor virtuositet.

Otrolig röstklang

Konsertens mest fascinerande tolkning stod kontratenoren Teppo Lampela för. Hans röstbehandling och renhet imponerade stort. Lampela är känd som specialist på barockmusik och en eftertraktad sångare. I A Vivaldis kantat Cessate, O mai cessate gav han prov på en otrolig röstklang i diskantregistret och en musikaliskt naturliga frasering, som dessutom framfördes i underbart sammusicerande med Ingå ensemblen.

Festivalen som gett Ingå en plats på musikens karta är än en gång att gratulera för en välplanerad och njutbar inledningskonsert!