Självlysande stenar, mystiska lönngångar och krympande släktingar. Det får läsaren ta itu med i Anna Gullichsens nya kapitelbok för barn.

Hatten från Katalonien
Anna Gullichsen

Illustratör: Margareta Sandin.
Förlag: Scriptum, 95 sidor.

Anna Gullichsen är redan väletablerad på barnboksfronten. Hon är upphovskvinnan till de omåttligt populära bilderböckerna om Saga Blom och utkom i fjol med bilderboken Betty är en speciell sorts ko.

Nu är det dags för nästa steg. Hatten från Katalonien är visserligen också illustrerad, men de svartvita bilderna hamnar i skymundan till förmån för texten, som i det här fallet utgörs av en nästan 100 sidor lång kapitelbok.

Hattens mystik

Konceptet i den nyutkomna barnboken är gammalt och välkänt. Fyra kusiner besöker sin mormor och morfar i deras stora slottsliknande hus med tre torn på landet där det snart börjar hända mystiska saker.

Det hela tar sin början genom att morfar Tobbe berättar en historia om sin slokhatt som han köpt från Katalonien. Med den nya hatten följer en mystisk självlysande sten som han tar med sig hem, vilket ska visa sig få oanade konsekvenser. Kusinerna Laura, Pirre, Patrik och Teo finner sig snart mitt i ett spännande äventyr som involverar lönngångar, krympande släktingar och Pirres märkliga skyddsling Maja Stenberg.

Traditionell prägel

Illustrationerna i Saga Blom-böckerna har jämförts med dem i Elsa Beskows bilderböcker, och även om illustratören är en annan här och bilderna mindre framträdande är ändå Elsa Beskow den första jag drar paralleller till också nu. Historien har en gammaldags prägel och är av en tidlös karaktär, vilket utgör en trevlig kontrast till dagens ofta betydligt trendigare barnlitteratur. Särskilt morfar Tobbe bidrar till berättelsens charm med sitt jordnära sätt, sin påhittighet och tankspriddhet.

Ändå blir jag lite betänksam. Berättelsen är visserligen spännande, men eftersom grundidén med kusiner som råkar ut för spännande händelser hos mormor och morfar inte känns väldigt originell, krävs det att författaren serverar något alldeles extra för att man som läsare ska orka bita sig fast. Det där lilla extra finns inom räckhåll, men ibland upplever jag att historien stannar på en för ytlig nivå. Författaren hade gärna fått fördjupa sina resonemang en aning, inte minst beträffande de krympande släktingarna och den självlysande stenens karaktär. Frågor som hur och varför förblir på ett frustrerande sätt obesvarade.

Hög ribba

Man bör ändå hålla i minnet att böckerna om Saga Blom lade ribban högt och att kapitelboksformen är ny för Gullichsen. Det är ingen dålig historia hon bjuder på, men i jämförelse med föregångarna blir Hatten från Katalonien onekligen en smula blek. Meningarna är dock korta och boken som helhet väldigt lättläst, vilket gör den till en trevlig bok för barnen att läsa själva.

Illustrationerna av Margareta Sandin är väldigt fina och bidrar till bokens traditionella prägel, och jag hade gärna sett mer av dem. Kanske hade de gett helhetsbilden ett lyft.