Exaudios konsert i Ekenäs präglades av intressanta, krävande arrangemang. Foto: Ulrika Lindblad

Exaudio imponerade i Ekenäs

Missade ni Exaudios konsert i Ekenäs kyrka i lördags kan jag bara beklaga. För något så proffsigt, vackert och stämningsfullt i körväg hör man inte alla dagar.

Jul med Exaudio
Exaudio

Ekenäs kyrka 8.12

Sällan är en konsert av vilket slag det vara månde så njutbar från början till slut. Här finns ingen osäkerhet i insatserna, stämmorna eller rytmen, trots att alla tre stundtals är mycket krävande. Koristerna i projektkören Exaudio är vana körsångare, och det märks.
Alla har tidigare sjungit i Florakören, Lyran eller Pedavoces, och de flesta är även i dag aktiva körsångare.
Sångarna träffas under fem veckoslut per år för att öva. Under hösten har man övat in julrepertoaren, som förutom i Ekenäs även framförs i Martinskyrkan i Åbo.

Latin och slagverk
Kören tågar in sjungande Hodie Christus Natus est, en gregoriansk melodi ur Liber Usualis. Sedan följer Gaudete!/Puer natus ur Piae Cantiones, i ett mycket spännande arrangemang av Pelle Olofson, Riikka Jutila och Heli Tondeur, båda professionella slagverkare, ackompanjerar på slagverk med mycket olika karaktär, såväl riktigt mörka som ljusa toner.
Också Härlig är jorden ackompanjeras på slagverk, i ett också i övrigt intressant arrangemang, med ett snabbt tempo och en helt egen melodi för altstämman. Dessutom får de högsta sopranerna verkligen lysa; de sjunger högt, rent och vackert.
Mary´s song av Knut Nystedt och Luci Shaw är den första sång kören framför i stämmor, efter det första slagverksstycket. Även det här är krävande, såväl rytmiskt som vad stämsången beträffar, men Exaudio prickar precis. Det är en ros utsprungen har även den ett spännande arrangemang av Mårten Jansson, som säkert är mycket roligt att sjunga. Över huvud taget verkar koristerna trivas med det de gör, inte minst i den livliga och melodiösa Shepherd´s pipe carol av John Rutter.
Hela konserten präglas av intressanta, krävande arrangemang som Exaudio framför så snyggt och nyanserat. Detta kryddas med hisnande vackra harmonier, som till exempel i Hodie Christus natus est, med musik av Richard Nance.

Nyskrivet av Långbacka
Som en del av konserten uruppför Exaudio Ulf Långbackas nyskrivna Nativitas, ett verk bestående av tre delar med texter ur Piae Cantiones. Härifrån verkar Långbacka också ha lånat rytmen till verkets första del, Puer nobis nacitus. Del två, Angelus emittitur är långsam stämsång, åter igen med vackra harmonier och slagverksljud som verkar slumpmässiga men antagligen är allt annat. Den avslutande delen Gaudete är riktigt stark, med muller på tamtam, ett stort instrument av cymbaltyp.
Konsertens sista del består av julvisor på finska och svenska, med betydligt mer enkla och klassiska arrangemang än i konsertens tidigare del. Topelius Varpunen jouluaamuna framförs på finska som solonummer av Heidi Gräsbeck, med Outi Nissinen på piano; vackert, av proffsiga musiker. Efter dem framför kören Ruben Liljefors och Jeanna Oterdals När det lider mot jul och Hiljainen joululaulu av Martti Hela med arrangemang Kari Ala-Pöllänen.
Koppången river ner massor av applåder, antagligen både tack vare solisten Petra Eklund och sångens vackra text och starka känsla.
Konserten avslutas med Julvisa av Sibelius och Topelius, även känd som Giv mig ej glans, så gott som perfekt i ett för sången lagom avskalat arrangemang.
Välkomna till Västnyland igen, Exaudio.