Affisch-febern sprider sig med rekordfart
– Alternativa filmaffischer i vintagestil är en ny trend som har kommit för att stanna. Det är konst i ordets rätta bemärkelse. Ett fenomen som sveper över världen, säger Jack Durieux som inspireras i Ekenäs.
RASEBORG – När min tvillingbror Laurent Durieux lanserade sin filmaffisch av Hajen, såldes hela utgåvan på femhundra exemplar slut på nätet på bara tjugo sekunder. De kostade sextio dollar styck. I dag säljs de i andra hand för ända upp till tvåtusen euro styck. Det berättar lite om hur sjukt det hela är.
Jack Durieux fortsätter.
– När Laurent i vintras fick möjlighet att ordna en separat utställning med en uppsättning splitternya affischer i det berömda The Mondo Gallery i Austin i Texas slingrade sig kön runt flera kvarter. Fansen hade stått där över ett dygn i kylan. Han signerade femtusen affischer och det tog två dagar.
Coppola ringer
De belgiska tvillingarna Durieux tar uppståndelsen med ro, även om de vet att när telefonen ringer, så kan det till exempel vara Audrey Hepburns son som vill beställa en affisch av dem. Eller Francis Ford Coppola som vill ha en unik filmaffisch som etikett till sitt eget vin. Detta har hänt.
Laurent Durieux' konstaffischer finns i dag i helt vanliga hem, men även hemma hos bland andra Steven Spielberg och Robert Downey Jr för att nu nämna några. Affischerna finns även utställda i museer runtom i världen, bland dem filmmuseet i Paris (La Cinémathèque française).
– Mest är det hipsters och nördar som sysslar med det här fenomenet, säger bröderna. Varje dag får vi bilder från fans över hela världen som har affischerna på sina väggar. Film är något universellt, affischerna talar samma språk till alla oavsett land.
Affischfebern verkar ännu inte ha nått Finland.
– Jag förstår inte varför. Kanske för att inget kulturmagasin i Finland skriver om det. Febern sprider sig nu i Kanada, Australien, Spanien, Japan, Alaska, säger Jack Durieux. Vi har blivit kontaktade av många stora magasin i olika länder.
Finland inspirerar
Jack Durieux blickar ut över Gullö gårds frodiga landskap som ligger en bit utanför Ekenäs där bröderna tillbringat sommaren med sina familjer. De fransktalande syskonen har finlandssvenska rötter från sin mors sida (tidigare Sjundeåbo), och deras sommarbarndomsland Finland är dem mycket kärt. Samtidigt är Finlands natur en källa till inspiration. Något som också avspeglat sig i konstverken.
– Affischen till filmen Birds blev en av mina största succéer. Själv förstår jag inte varför. Förebilden till bryggan som den grönklädda kvinnan går ut på finns faktiskt vid Gullö strand, säger Laurent Durieux.
En snabb check på shoppingwebbplatsen Ebay.com visar att några exemplar av affischen faktiskt ligger ute till ett försäljningspris som varierar mellan 400–1 000 euro för de större exemplaren.
I dag finns de på nätsidan. I morgon kan de vara borta. Det gäller att vara snabb. På Mondos webbplats, som är ett nätbaserat och respekterat galleri inom branschen, finns drygt 63 000 fans. De nya utgåvorna är strikt begränsade och det leder lätt till frustration när kunderna inte kan få tag på en affisch av just sin favoritgrafiker.
– Ingen vet exakt när de släpps, bara på ett ungefär. Det händer att folk sjukanmäler sig från jobbet för att kunna sitta hemma vid datorn och vakta. Det är en del av försäljningsstrategin, säger Jack Durieux. Det är samma mekanism som med konsertbiljetter. Alla vill ha dem, men alla kan inte få dem. Det är så värdet byggs upp.
Konstnärlig process
I det lilla hyresköket i det gamla så kallade Bränneriet på Gullö gård står två gigantiska Mac-datorer som tvillingarna haft med sig i bagaget från Bryssel. Sommaren har delvis gått i arbetets tecken. Laurent som är den egentliga konstnären, får hjälp av sin bror med marknadsföring, intervjuer, typografi och även tekniska data och detaljer som till exempel att skapa djup i bilderna.
Tvillingarna talar med en röst. De är som en och samma person i två kroppar, något som även deras respektive fruar fått acceptera. En affisch kräver minst en månads kreativt och koncentrerat arbete, och under den tiden kan familjen inte förvänta sig att se pappa Laurent särskilt ofta. Eftersom Laurent Durieux till största delen arbetar med kända filmer, behöver han inte sätta energi på att sälja in filmerna, utan kan unna sig att vara kreativ.
– När jag gjorde affischen till Hajen, hade jag tre utgångspunkter. Inget blod, inga käkar och inga ansikten på skådespelarna. Men där finns en svart hajliknande figur gömd i parasollet. Jag arbetar ofta just så, med grafiska trick, säger Laurent Duriex.
Tillbaka till femtiotalet
Laurent Durieux' affischer är handarbete från början till slut. Processen startar med noggrann research och otaliga handritade skisser, ända tills något värdefullt utkristalliserar sig. På datorn bygger Laurent Durieux sedan upp sina bilder från ingenting i minst elva olika färger och lager med hjälp av en teknik som inte öppnar sig så lätt för den oinvigde. Gud förbjude allt vad Photoshop och bildbehandlingsprogram heter.
– När såg du senast en vacker filmaffisch? frågar Laurent Durieux.
Han sätter sig vid datorn och börjar trixa med en av sina bilder, ännu topphemlig, eftersom Batman-affischen ska lanseras först senare i höst.
– Alla affischer som kommer från Hollywood ser likadana ut, till och med färgerna är kodade, säger Laurent Durieux. Det fina som fanns på femtiotalet har gått förlorat, men det finns en stark motrörelse som vill återerövra det igen. Folk är trötta på affischer som blivit till genom Photoshop. Det finns massvis med samlare därute som till och med investerar i planscher med tanke på sina barn.
Fri kapitalism
Pengarna som är i rörelse kommer ändå inte tvillingarna till godo, de får i princip endast förhandsprovisioner av sina samarbetspartner. Sedan är marknaden fri. Och vild.
– Människor gör mycket pengar bakom vår rygg. Det förekommer även förfalskningar och vi är inte så glada över det. Det kallas kapitalism och det finns inget att göra, säger Jack Durieux.
Laurent Duriex är inte beredd att tumma det minsta på sin inre övertygelse.
– Jag finns inte till för att tillfredsställa mina understödare. Sådant sysslar politiker med. När jag arbetar måste jag glömma mina fans och göra konst.
Det är en väg som åtminstone hittills visat sig vara fruktbar. Laurent Durieux är fullbokad för minst tre år framåt och har nyss varit tvungen att tacka nej till bland annat Vanity Fair som önskat inleda ett samarbete. Kommande projekt under hösten kommer bland annat att involvera ett konstverk till en ny LP-utgåva av David Bowie som relaterar till filmen Furyo (även under titeln Merry Christmas Mr. Lawrence).
Samtidigt tampas Laurent Durieux med samma problematik som de flesta konstnärer.
– Jag lägger mig på kvällen efter dagens arbete och tycker att jag är ett stort geni. På morgonen vaknar jag och känner mig misslyckad.