Gratis teater är Parkteaterns mission
När Parkteatern i Stockholm ger föreställning är himlen tak och gräset läktare. I över sextio år har publiken kunnat njuta av proffsteater i innerstad och förort – och det alldeles gratis.
- 175 föreställningar ger Parkteatern i sommar.
- 57 är unika programpunkter.
- 40 platser runtom i Stockholm spelar man på.
- 156 450 besökare hade Parkteatern 2014.
Doft av salladslök, chips och jordgubbar. En champagnekork som öppnas, bubblor som väser försiktigt. I den här teatersalongen är medhavd matsäck tillåten. Det har öst ner under dagen men nu lyser solen in i Galärparken på Djurgården. Det ska bli premiär på Kristina Ljungs Tant Blomma.
Trädgårdsmästaren Holger Bloms vision lever. Han ville fylla parkerna i Stockholm med annat än grönska: idrott, musik, teater. Sedan 1942 har Parkteatern haft verksamhet, de senaste åren med över 150 000 besökare på fyrtio platser per sommar.
Till skillnad från de flesta friluftsteatrar på svenska i Finland är skådespelarna professionella, Parkteatern hör till Stockholms stadsteater. Dessutom behöver man ingen biljett.
Maja Matseus och Eva Åström är trogna besökare och försöker se flera pjäser varje säsong.
– Det är trevlig stämning, blandad publik och inte så strikt, säger Maja Matseus.
I dag är det lite extra festligt eftersom Eva Åström fyller år, och de höjer en skål. Men visst spelar själva föreställningen också roll.
– Jag tycker alltid det är bra kvalitet, säger Maja Matseus.
Och är man mindre förtjust i uppsättningen, förlorar man ingenting, konstaterar Eva Åström.
Nya publikgrupper
"Tant Blomma. Så fort du inte har betalt för det tycker du inte om mig längre", utbrister barnet som spelas av Göran Thorell.
Odile Nunes dagmamma Tant Blomma är en ensam själ på väg ut på dans, men pojkens mamma hämtar honom inte.
Den här pjäsen turnerar inte runt, men det gör de flesta andra av Parkteaterns föreställningar. Stadsdelar i innerstaden och förorter får besök. Stockholm är en segregerad stad och publiken kan se rätt olika ut.
– Alla skattefinansierade institutionsteatrar har som målsättning och uppdrag att bredda verksamheten och nå ut till nya publikgrupper. Parkteatern gör det, säger Sissela Kyle.
Hon är skådespelare, regissör och komiker och har minsann inte behövt gå sysslolös. Ändå tvekade hon inte att tacka ja till chefskapet när hon blev tillfrågad – trots att det innebär jobb hela sommaren.
– Jag gillar hela idén om det demokratiska tröskellösa tilltalet där alla är välkomna, alla får vara med. Jag tror så starkt på kulturen som en byggare av det demokratiska samhället, för mig stämmer det såväl ideologiskt.
Hon talar om ekonomiska och sociala hinder som elimineras i den här typen av verksamhet.
– Vi kommer ut till dig där du är. Du kan stå bakom en tall och röka, du kan gå förbi. Det gör ingenting.
Hon har jobbat på Parkteatern förut. 1980 gjorde Sissela Kyle sin praktik från Teaterhögskolan här. Lotten avgjorde vilka statistroller praktikanterna fick, och det blev utroparrollen för henne.
– Jag har efteråt tänkt att det var ganska danande för mig. Jag tycker så mycket om att ha publikkontakt. Jag kan tänka att det var då jag fick den första skjutsen.
Stolthet
Chefskapet för en ambulerande sommarteater för med sig vissa egenskaper.
– Jag knarkar väderappar, säger Sissela Kyle.
Dessutom letar ögonen ständigt efter nya scener, hon har bland annat hittat en i Rinkeby.
– Det kan vara var som helst där en föreställning av varierande storlek får plats, samt publik, plus att det måste finnas ett elskåp.
Teatern är skattefinansierad men enligt Sissela Kyle inte ifrågasatt.
– Det finns ingen Stockholmspolitiker som skulle våga vara den som avgiftsbelade Parkteatern. Det finns en sådan oerhörd stolthet i Stockholm över den.
Personalen kommer delvis från Stadsteatern men man anlitar också frilansar. Dessutom prickar Kyle in olika gästspel. Nytt för i år är författarsamtal och filmförevisningar som förlänger säsongen in i september.
Hur stor budgeten är vill Parkteatern inte gå ut med, men enligt Kyle är den hyfsad. En dröm är ändå en ekonomi som skulle tillåta en ännu större så kallad stor föreställning. I år är storsatsningen musikteatern From Sammy with love och det kostar en hel del att flytta runt.
Överraskningar för en teaterchef det första spelåret? Jo, att publiken kan ta till sig en både smalare och tyngre repertoar än Kyle först trodde.
Graciela Peña hör vårt samtal och kommer och tackar Kyle. Hennes modersmål är spanska och det är första gången hennes son går på teater i Sverige. Hon tänker tipsa andra om teatern. Hon ser den som ett sätt att träna svenska och det gratis. Men det är inte så enkelt att få information om Parkteatern säger hon.
– Folk läser inte tidningar, reklam på tv skulle vara bättre.
Ser reaktioner
Det är dags för skål. Premiären gick bra och hela ensemblen är samlad.
– Man får tänka lite annorlunda. Man kan inte bli för subtil och intim. Uttrycket måste expandera, säger regissören Niklas Hjulström om att sätta upp en pjäs utomhus.
Formen är både krävande och givande. Publiken kan gå mitt i föreställningen om den inte gillar vad den ser. Det finns inga stolsrader eller dörrar som hindrar.
Men skådespelarna får också en annan kontakt med publiken än inne i en salong med bländande strålkastare.
– De tror de ser mig men jag ser dem och hur de reagerar, säger han.